plukkala

"Iisakin kirkko"

Aikanaan Pietarissa rakennettiin Iisakin kirkkoa vuosikausia. Siitä on tullut vertauskuva erilaisille kauan kestäville rakennusprojekteille. Suomessa Olkiluoto 3:n rakentamista on verrattu Iisakin kirkon rakentamiseen sen valmistumisen  jatkuvasti siirtyessä kauemmaksi tulevaisuuteen.

Saksassakin on oma "Iisakin kirkkonsa", Berliinin uusi ja mahtava lentokenttä, joka alunperin piti ottaa käyttöön lokakuussa vuonna 2011. Erilaisten suunnittelu- ja rakennusvirheiden, sekä teknisten ongelmien takia kenttä ei ole vieläkään käytössä. Nyt arvaillaan sen käyttöönoton ajankohtaa. Näiden mukaan se voisi toteutua joko vuonna 2017 tai 2018.

http://www.bild.de/regional/berlin/martin-burkert/zweifelt-an-ber-eroeff...

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala
Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ajoimme syyskuussa 2009 muutamien ystävieni kanssa lentokenttätyömaan ohi, ja silloin työmaalla kaikki oli aikataulussaan, kertoi saksalainen isäntämme meille.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Sagrada Familia -kirkko Barcelonassa on myös esimerkki pitkäkestoisesta rakennushankkeesta. Monet paikalliset ihmiset ovat varmoja, ettei kirkkoa ole tarkoituskaan saada valmiiksi millään ajateltavissa olevalla aikataululla.

Sagradassa peritään vierailijoilta aikamoista pääsymaksua, ja rahat käytetään rakennusprojektin jatkamiseen. Enpä ole muualla jonottanut täyttä tuntia päästäkseni kirkon ovesta sisälle! Barcelonan bisnekselle annan täyden tunnustuksen loistavasta matkailutuotteesta, jossa kristillinen uskonto yhdistyy liiketoimintaan suorastaan tyrmistyttävästi. Uloskäyntikin tapahtuu matkamuistomyymälän kautta, joten vierailijan täytyy vakuuttaa itselleen todellakin tutustuneensa ensisijaisesti kristilliseen pyhäkköön, eikä esimerkiksi taidegalleriaan tai -museoon.

Voisiko Olkiluotoon järjestää maksullisen tutustumiskierroksen, jonka päätteeksi matkailija pääsisi ostamaan "I Love Nuclear Power" -jääkaappimagneetin?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Et pääse myöskään Iisakin kirkkoon Pietarissa ilman pääsylipusta maksamaasi hintaa. Voisivathan saksalaiset asettaa tiemaksun lentokenttätyömaan ohiajavillekin. Tiemaksuja Saksaan puuhataan muutenkin.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Olkiluoto3 projektissa pyrittäneen samaan kuin Uraanin puoliintumisaika. Joten eipäs hätäillä. Kokon matkailuvaltti-idea on kannatettava. Siinä on liikeidealla kantavuutta.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Varmaan se Olkiluoto3 joskus valmistuu? Vaikka kyllä se jonkinlaisena muistomerkkinä historiaan varmaan jää. Rakennusaikaisen kestonsa takia. Aivan samoin kuin Berliinin uusi lentokenttäkin.

Juha Kuittinen

"Olkiluoto-3:n työntekijöistä on ulkomaalaisia noin 80 prosenttia. Työsuojeluviranomaisten mukaan osalla heistä teetetään minimipalkalla 16 tuntisia työpäiviä ilman ylityökorvauksia. STUKin johtaja Petteri Tiippana uskoo sen voivan vaikuttaa työn laatuun".

http://www.yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/olkiluot...

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Suomalainen "Iisakin kirkko" joka tapauksessa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset