plukkala

Uuden hallituksen muodostaminen on muuttanut US-puheenvuoroa

Olen seurannut US-puheenvuoroa nyt noin viitisen vuotta aktiivisesti. Ensin vain kommentoiden, sitten jo noin neljä vuotta blogistina.

Uuden hallitusratkaisun syntymisen jälkeen on puheenvuorossa tapahtunut selkeä silmiinpistävä muutos. Perussuomalaiset olivat oppositioaikanaan ylivoimaisesti edustetuin blogistiryhmä,  joka arvosteli kaikkea mahdollista liikkuvaa. Uuden hallituksen syntymisen jälkeen he ovat käytännössä kadonneet puheenvuorosta. Ainoastaan Reijo Tossavainen jatkaa päivittäistä kirjoitteluaan. Toisaalta myös Henri Myllyniemi Kreikasta käsin, mutta hän ei ota kantaa päivänpoliittisiin kotimaan asioihin.

Jotenkin tästä minulle on syntynyt käsitys, että perussuomalainen puolue on ohjeistanut kannattajansa välttämään hallitusveneen keikuttamista?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (128 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Suut suppuun! Näin Timo Soini!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Ei se mitään ole ohjeistanut, mutta kannattajia hävettää karjun tapaan joka pitää lempiessään silmiään kiinni häpeästä.
Koittihan Mikki Nieminen laulaa ylistystä ainoana poikkeusena Seppo Leskisen ainoana suositellessa, kato on käynyt.
Vastaavasti demarit,vihreät ja vasurit ovat aktivoituneet ikuisita kommunisteistä puhumattakaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kyllä se muidenkin aktivoituminen on kovin vähäistä.

Elijas Bijur

Ehkä me SFP:n kannattajat olemme aktivoituneet....

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #114

Aktivoitumista toki. Ennen ei ollut ketää, ja nyt sitten sinä!

Elijas Bijur

Vain Timo itse saa toilailla, kuten tänään Kultarannassa!

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Niinpä niin! Kyllähän Soinin kommentit keskusteluun herättivät kysymyksiä. Tärkeintä tuntuu olevan Perussuomalaisten menestyminen?
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-14343361614...

Reijo Tossavainen

Viimeinen väite on todella erikoinen ja täysin perätön!

Ehkäpä niin perussuomalaisten kuin muidenkin osalta kysymys on lähinnä siitä, että vaalien jälkeen halutaan "hengähtää".

Muutaman selvityksen/tutkimuksen mukaan perussuomalaiset ovat selvästi kaikkein aktiivisimpia somettajia eri tuuteissa. Se taas johtuu median yksipuolisesta asenteesta. Oma näkemys saadaan somen kautta kaiken kansan tietoon. Ja huom, myös vastaisuudessa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ovat olleet? Mutta ovatko enää? Esimerkiksi Us-puheenvuorossa muutos on häkellyttävän suuri.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kysyn tässä bannisyistä jos blogisti sen sallii seuraavaa: Miten se sopii yhteen Soinin ulkopoliittisten ketkutuspuheenvuorojen kanssa olla olevinaan täällä kuten sinä Reijo Tossavainen Putinkriittinen vaikka ulkoministeri vaan ketkuttaa koska sydämessään ihaileen Putinia ja kokee hengenheimolaisuutta Putinin kanssa. Molemmat puolueet ovat äärinationalistisia, arvokonservatiiveja, ja alistavat uskonnon politiikalle. Lisäksi Persut ja Ruotsin SD ovat kaikessa matkimassa toinen toistaan ja SD on asettunut Putinin taakse yhdessä Front Nationalin kanssa. Ja vielä kolmanneksi on hassua kirjoittaa kuinka Putin halveksii joustavuutta kun itse on omaksunut kuten koko puolue propagandistisen keskustelutyylin ja yliampuvan agression erimielisiä kohtaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

En karso kommenttisi liittyvän tämän blogin aiheeseen.

Reijo Tossavainen

Lappalaisen kommentti on poikkeuksellisen epäasiallinen, persufobiassaan jopa harhainen. Ei siis tarvitse kommentoida.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #35

Miksi sitten yleensä vaivauduit kommentoimaan?

Keijo Räävi

Perussuomalaiset ovat lopettaneet jopa EU-kritiikin ihan kokonaan ja se on kyllä hurja muutos verrattuna oppositiovuosiin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ilmeisesti muutkin minun lisäkseni havaitsevat muutoksen? Eivät arvostele yhtään mitään enää.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Ja juuri pääsin kertomasta, jotta mitenkä euromaita viedään kuin pässiä narusta Kreikan toimesta.

Se on totta, etten suoranaisesti itse ottanut kantaa siihen, onko touhussa järkeä vai ei. Ajattelin antaa jokaisen ihan itse miettiä, että mennäänkö nyt taas kaikkien taiteiden sääntöjen mukaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #9

Kreikka on pelannut nyt kuukausia pelejään, mutta eiköhän sekin pikapuolin pääty suuntaan tai toiseen?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #11

Kun tosiasiat avautuvat, puheenvuorotkin muuttuvat.

Meillä on käsissämme EU:n menestystarina vailla vertaa, jolla onkin ongelmia vailla vertaa. Jopa Olli Rehn - "The Rehn of Terror" - osoittautui ns. eurokriittiseksi. Kontraindikaattorina.
http://newint.org/columns/worldbeaters/2013/12/01/...

Kreikka, EU ja euro "kypsyvät" aivan itsestään aivan ilman US-, PS- tai muita kommenttejakin ja sen huomaavat pikku hiljaa monet muutkin - siis sen kypsymisilmiön. Toteuttaa itseään. - Samalla US-alustalle alkaa ilmaantua blogeja tyyliin "Älkää sitten sanoko, ettei kukaan varoittanut"... :-)

Harva muistaa vaietut aiheet (2009):
http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/p...
"The euro: It can’t happen, It’s a bad idea, It won’t last: US economists on the EMU, 1989 - 2002"

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #88

Itse kyllä katson perussuomalaisten bogistien hiljenemisen johtuvan puolueen aseman muutoksesta hallituspuolueeksi.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #98

Oletko ajatellut että US:n kirjoituskieltolista jotenkin vaikuttaisi. Pikkuhiljaa voi perussuomalaisiakin ajatuksia taas alkaa näkymään täälläkin kunhan rangaistukset on kärsitty. Sinulla on niin hyvä supliikki että voisit kysästä tuosta listasta ja yllättyä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #129

Ketkä perussuomalaiset kirjoittajat mielestäsi ovat "kirjoituskieltoisia"? Itse en tiedä yhtäkään, jonka Uusi Suomi olisi bannanut?

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #130

Sinä olet erinomaisen hyvä päätelemään asioita ja tekemään johtopäätöksiä pienemmistäkin vihjeistä mutta tämä asiako nyt tulee ensimmäisen kerran mieleesi, jos niin on niin kovasti ihmettelen.
Miksiköhän ne PS:sti ajattelevat eivät ole tänne reiluun kuukauteen isommin kommentoineet tai aloituksia tehneet ?
Maailma on joskus karumpi kuin uskommekaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #131

Sinä puolestasi olet sitten niitä PS-avauksia runsaasti nähnyt? Toisaalta, jos et ole nähnyt, olet päättynyt siihen lopputulokseen, että perussuomalaiset kirjoittajat ovat nyt ylläpitäjän toimesta bannattuja?

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #132

Noo, kyllä niitä ennen vaaleja ja vielä vaalien jälkeenkin keskustelijoita oli jotka esiintoivat PS:nkin näkemyksiä mutta sitten alkoi näyttää siltä että PS on myös hallituksessa joten saattoi olla niin että niitä näkemyksiä ei enää ollut jonkun tahon mielestä tarpeen esiintuoda.
Näkyypähän !

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #133

No niin! Sitähän tällä avauksellani juuri tarkoitinkin. Ei haluta "hallitusvenettä" keikuttaa. Ilmeisesti muuta sanottavaa ei enää ole. Paitsi Tossavaisella.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Njoo, itse kirjoittelen pääosin Euroopan taloudesta ja politiikasta - mutta tänne Puheenvuoroon myös muista sekalaisista asioista - joskin vähemmän.

Se on totta, että olen Suomessa asuessani kommentoinut myös Suomen politiikkaa.

Jos Suomen politiikka risteytyy jossain määrin Euroopan kanssa, kuten esimerkiksi tukipakettiväännöissä niin eiköhän silloin tule satunnaisia mietteitäni myös Suomen osalta tästäkin suunnasta.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Oikeassa olet osittain. Mutta Suomessa asuessasi otit kantaa myös päivänpoliittisiin asioihin. Nyt enää et niinkään.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Juurihan kerroin, että näin se menee. Aikani ei oikein riitä kaikkeen. Täällä päässä olen yrittänyt päästä paikallisesta politiikasta perille, ja voin vakuuttaa, ettei se ole ihan helppoa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #18

Henri, tällä blogilla en suinkaan halua sinua arvostella.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #19

En niin kokenutkaan.

Ja sitten samalla vastaan siihen toisen kommentin asiaan: että saa nähdä. Eurokriisille on odotettu jotain pistettä panevaa ratkaisua, mutta viisi vuotta on lähinnä lykätty ongelmia myöhemmäksi.

Kokemusperäisesti siis ajattelee helposti, että samaa vanhaa sieltä kuitenkin tulee - mutta minullakin on pieni kutina, että nyt ollaan jo siinä vaiheessa, että saattaa alkaa tapahtua.

Ja kuten sanoit: suuntaan tai toiseen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #23

Itsekin uskon, että Kreikan kriisissä tapahtuu pian jotakin, suuntaan tai toiseen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Valien jälkeen näkyy myös innokkaan IPU-ryhmän tarve vetää henkeä. Aktiivisuus on laskenut suuresti.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

17.000 miestyövuotta Turkuun.

Parempaan päin ollaan menollaan.

Katainen oli katasrtofi Suomen taloudelle.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Muitan hyvin, kun perussuomalaiset arvostelivat Suomen hallituksen toimia STX-yhtiön kanssa. Sitten Vapaavuori vei asian maaliin.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Kyllä nuo sopparit on neuvoteltu hyvissä ajoin jo viime hallituskauden aikana, joten eipä siitä syytä nykypoliitikkoja pokkuroida. Toki näilläkin on varmaan kova tarve valehdella sulkia hattuunsa.
No jos jotain on kiittäminen niin Vapaavuorta ja Orpoa joilla saattaa olla jopa jotain tekemistä telakan nykytilanteen kanssa.

Nyt onkin huvittavaa muistella niitä Soinin 'saatanan tunarit' -öyhöilyjä kun silloiset hallituspoliitikot eivät lähteneetkään korealaisten kiristyksiin. Uskoisin muutamankin silloin kritiikkiä esittänneen poliitikon toivovan nyt hartaasti ettei silloisia lausuntojaan muisteltaisi.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Joskus vanhojen muisteleminen voi ottaa koville!

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Itse asiassa muutkin sirpalepuolueet ovat merkillisen hiljaa muutamia yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamata.

Käyttäjän amgs kuva

Aika osuva kirjoitus. Samalla en valitettavasti näe, että nykyinen oppositio olisi ottanut haltuunsa perussuomalaisten jättämää tilaa. Perussuomalaiset olivat ahkeria blogisteina ja kommentoijina, mutta esimerkiksi vihreät, vasurit ja demarit kirjoittelevat omaan blogiin ja hädin tuskin osallistuvat edes oman blogin keskusteluihin. Se näyttää ulkoapäion ylimielisenä asenteena keskustelijoita kahtaan, lukijoita kohtaan, mahdollisia äänestäjiä kohtaan. Toivottavasti moni joka väittää, että puhun vain kielteisesti perussuomalaisista lukee nyt tämän kommentin. Kehuin siis. :)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Uskon uuden opposition vasta hakevan asemaansa? Monien oppositiopuolueiden omat asiat ovat sen verran sekaisin.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Ja eihän vielä ole ammuttu alas kuin hallituksen linjaukset. Eiköhän se debatti ala sitten Puheenvuorossakin, kun asioihin päästään käsiksi?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #20
Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

Hallituspuolueiden osalta vanha sääntö pitää kutinsa. Kaikkea sanomaasi voidaan käyttää ja käytetään sinua vastaan.

Hallituksen muodostamisen aikana ja uuden hallituksen ensi päivinä kokemattomin hallituspuolue jatkoi vielä lärpätystä. Vaihtovuoroisessa tutkimusasetelmassa sitä kutsutaan carryover-vaikutukseksi.

Uskokaamme hallituspuolueiden hyviin tarkoituksiin ja haluun tehdä kansalle kipeät päätökset botoxin kirkastamin otsin, joutavan ryönägeneroinnin ja lärpätyksen välttäen.

Eikö niin?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Jos hallitus haluaa pysyä pystyssä koko vaalikauden ja tehdä kansakunnan kannalta välttämättömät päätökset, näin tulee toivoa.

Cenita Sajaniemi

Olet oikeassa. Blogien taso ja aihepiiri on kovasti kutistunut. Monet loistavat kirjoittajat on bannattu. Trolleja sikiää.
Nyt ns. ulkomaataustaiset, Suomesta ja Suomen sisäisistä asioista vain vähän ymmärtävät kirjoittelevat ahkerasti huuhaata arvostellen hallitusta tai hallituspuolueita, vaikka, täytyy sanoa, minä olen kuullut hallituksen suunnalta vasta lähtölaukauksen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Blogien tasoon en niinkään ota kantaa. Korkeintaan siihen, että perussuomalaiset blogistit ovat tänä päivänä harvassa. Totta on toki sekin, ettei hallitus ole toistaiseksi tehnyt vielä mitään. Odotellaan.

Käyttäjän amgs kuva

Cenita kaiketi tarkoitti minua. Ei täällä ole näkynyt paljoakaan muita. On se hauskaa, kun joku asiantuntija arvostelee blogien laatuaa. Aina on parantamisvaraa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #33

Blogien laatua en halua enkä voi kommentoida. Aiheitten kapenemista kylläkin.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Keitä tarkoitat loistavilla kirjoittajilla? Itse en tiedä yhtään loistavaa bannattua kirjoittajaa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Hyvä kysymys. En itsekään heitä tiedä!

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #48

Lisäisiköhän Olli Pusan nimi tietimättömyytenne tuskaa ?

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä Vastaus kommenttiin #73

En vain osaa pitää Pusaa mitenkään hyvänä blogistina. Välillä kirjoitti toki asiaa, mutta hänen teksteissään oli liikaa vihaa ja panettelua. Itse lopetin hänen bloginsa lukemisen paljon ennen hänen bannejaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #87

Marko, niinhän se on, joka tietoa lisää, se tuskaa lisää.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä Vastaus kommenttiin #91

Pusa siis lisäsi tietojasi? Itse en viitsinyt etsiä niitä tiedonjyviä sen kaiken vääristelyn ja kummallisten painotusten keskeltä mitä mies harjoitti. Maailma on täynnä parempia tietolähteitä. Etsi sinäkin niitä, niin voisit yllättyä iloisesti ;)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #87

Marko, Pusan kirjoituksista olen kanssasi samaa mieltä.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Olli Pusa kirjoitti minusta ihan mielenkiintoisia artikkeleita.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #52

Eihän sinua olekaan bannattu?

Cenita Sajaniemi Vastaus kommenttiin #52

Kiitos Henry tulituesta.
Vuosien varrelta en nyt juuri muista muita nimiä kuin Oikkosen. Kirjoitukset, jotka tuovat uutta tietoa... ajattelutapaa, avaavat ovia maailmaan, ovat tietenkin kärkisijalla.

Paljon infoa olen saanut myös hyvältä kommentoijalta, Eva-Liisa Bilhardtilta. Hänen linkkinsä Deutschland, besetztes Land avasi ymmärtämään, että Saksa = USA tai päin vastoin. Kaikki muu taitaa olla teatteria.
Teatteria taitaa olla myös Kreikan ero Eurosta, koska... Kreikka ja Kreikan satamat ovat tärkeitä USA:lle.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #76

Billhartilla on usein linkkejä ulkomaiden magneettimedioihin ja jutut sen mukaisia.

Cenita Sajaniemi Vastaus kommenttiin #78

Aikoinaan luin Frankfurter Allgemeine´a ja Rheinische Post´ia, vaikken ymmärtänyt mitään politiikasta
Nyt olen tosi kiitollinen jo valmiiksi luetuista linkeistä. JA, nyt on ruvennut politiikkakin kiinnostamaan.
Toivotan Sipilän hallitukselle onnea. Suomi nousuun!

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #76

Bilhardtin kirjoitukset katsovat maailmaa kuitenkin vain yhden näkökulman huomioiden.

Niko Sillanpää

Ehkä ilmassa on odottelua, millaiseksi hallituksen politiikka konkreettisesti muotoutuu? Viimeisen viikon ajan tapahtuneiden uusvasemmistolaisten professoreiden itkupotkuraivaroivat ulostulot ovat kyllä nostaneet odotukseni olosuhteet huomioiden kohtuullisen korkealle; Hallitus on selvästikin oikeilla jäljillä monista asioista, koska kyseisten henkilöiden ajatteluun voi huoletta suhtautua kuin etelään osoittavan kompassiin.

Reijo Tossavainen

Toimittajakunnassa on eniten punavihreitä. Erityisesti nuorempien toimittajien keskuudessa on paljon kulpaväkeä, ja heillä on keskeisenä tavoitteena oman agendan edistäminen. Hallituksella on siis sielläkin taholla oppositio vastassaan ja sen on päivä päivältä yhä selkeämmin havainnut.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Itse persukorrektin Hamilon tutkimuksessa http://www.suomenperusta.fi/wp-content/uploads/201... sivulla 24 on kaavio mistä näkee että taas tulee tuota virheellistä propagandaa.
Mutta kun persuille on iso ongelma että myös punavihreitä toimittajia tai kansalaiskeskustelijoita on pilaamassa persukorrektia mediavyöryä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

En kovin paljon laske yksin Suomen perustan teettämään tutkimukseen.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #50

Joo mutta kun ei ne kehdannut tilastoja vääristellä vaikka persut mielellään toitottaisivat jostain punavihreästä mediasta. Persut ylipäätään sotkeutuvat omiin valheisiinsa niin pahasti että mietin miten yönsä nukkuvat.

Käyttäjän jussisalminen kuva
Jussi Salminen

Jopa entisenä kansanedustajana Tossavainen jatkaa poliittisen komedian tekoa. Hieman ylempänä hän syyttää toista kommentoijaa persufobiasta, ja tässä hän antaa tyyppiesimerkin punaviherfobiasta, joka Tossavaisen itsensä kohdalla on jatkunut jo vuosia. Tauti on päässyt niin pahaksi, että parannuskeinoa on tuskin enää tarjolla, joten näitä purkauksia tullee jatkossakin tasaiseen tahtiin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #72

Minusta on lievä ilmaisu puhua punaviherfobiasta ei vaan Tossavaisen vaan monen muunkin persuagitaattorin kohdalla. Viha on oikeampi nimi.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #72

Tossavaisen asema ei itseasiassa uudessa tilanteessa paljon muuttunut. Entinen vihollinen on nytkin vastapuolella hallitus/oppositio asetelmassa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Niko, voit olla ja varmastikin olet oikeassa. Tyyntä myrskyn edessa?

Reijo Tossavainen

Vaalien alla täällä oli runsaasti ehdokkaiden kirjoituksia. Pääosa oli kyllä muita kuin perussuomalaisia. Heille kirjoittelu oli osa vaalimainontaa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Jostakin syystä tänään peruskirjoittajista puuttuu esimerkiksi Seppo Leskinen ja moni muu perussuomalainen kirjoittaja?

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Voi toki olla että mainitsemasi puolueen blogistit pitävät nyt ymmärrettävää taukoa kirjoitettuaan viime hallituskaudella keskimäärin 67 päivittäistä valituskirjoitusta kaiken maailman asioista.
Nyt sitten on syytä toivoa ettei kukaan muistaisi kun on tullut aika laittaa niissäkin mainitut murheet kuntoon. Ettei menneet hyvät valitukset hukkaan.

Niitä onkin erityisen hauska lukea nyt. On puheiden ja tekojen välillä, sanoisinko jonkinasteinen ristiriita. Jostain syystä mainittua ilmiötä ei kuitenkaan ole pahemmin nähtävissä noiden kahden muun, kokeneemman hallituspuolueiden puheiden ja tekojen välillä.

No, aika näyttää tiesikö kansa. Vai jatkaako valittamista kokemistaan epäkohdista ja epäoikeudenmukaisuuksista.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #41

Ehkä sen valituksen kohde asian myötä muuttuu?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kas kummaa. Nyt korvat hörölle! Voi olla jotain ilmassa. Ei ole Kiekkijeviäkään näkynyt ja tänään ei Markkua jolla on sepiankeltainen profiilikuva, Lahtinen, Lehtinen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #67

Ohjeita on selkeästi jostakin tullut?

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #67

Tarkoititko Sini minua, jos niin sukunimi on Laitinen?!

Mitä tulee blogissa esille otettuihin asioihin, niin minua Perussuomalaisen puolueen rivijäsenenä, ei kukaan ole ohjeistanut yhtään mitenkään, joten pidän blogissa esitettyä viimeistä väitettä täysin tuulesta temmattuna propagandana.

Toki minulla olisi muutamia hyviä bloginaiheita, mutta antaa niiden odottaa. Tänään aikani on mennyt pääasiassa kuntoillessa ja keskustelussa Facebookissa ja muuten aikani vie suurimmaksi osaksi tällä hetkellä lähes valmis kirjoittamani kirja, jota olen kirjoittanut jo yli viisi vuotta.

Pekka ja Sini, joillakin on muutakin elämää kuin tämä palsta.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #71

no onnea muulle elämällesi mutta et voi kiistää että moni asia on muuttunut persuilun suhteen tällä palstalla. Aikaisemmin esim persut kävivät pitkiä sisäisiä keskusteluja täällä ja tekivät blogejakin me-muodossa jolloin he ikäänkuin sysäsivät kaikki ei-persut loitommaksi. No Soinille on jäänyt tuo levy päälle. Persupuolue on valtakunnan ykkösasia kun hän kommentoi kiikkeriä tilanteita ulkopolitiikassa.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #81

Kiitos kovasti onnentoivotuksistasi mutta minusta tämä palsta on aina hiljentynyt kesäisin jonkin verran ja miksi me Perussuomalaiset tällä hetkellä tänne paljon kirjoittelisimme, koska hallitus on muodostettu ja neuvottelut osaksi kesken? Nyt on aika odottaa hallituksen toimia ja miettiä.

Nuo Lukkalan väitteet, että Perussuomalaisia olisi ohjeistettu jollain tavalla, ovat todella naurettavia. Tokihan me muistamme miten ennen vaaleja tuli ilmi demareiden omien jäsentensä ohjeistaminen, siellähän oli puoluetoimistolla tehty jopa useita kymmeniä valmiita twiittejä, joita jäsenten toivottiin twiittaavan.

Lukkalan perättömät väitteet ovat ilmeisesti vastaisku, jolla Perussuomalaiset haluttaisiin näyttämään samantyyliseltä puolueelta kuin demarit. Ovatkohan Lukkalan väitteetkin peräisin demareiden puoluetoimistolta?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #71

Markku, niin varmaan muillakin.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Onhan Leskinen käynyt täällä välillä käynyt tuulimyllyjään lämmittelemässä, mutta ainoa poliittinen kannanotto on Mikki Niemisen kurkkupierun peukuttaminen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #74

Ennen kuitenkin blogeja syntyi lähes päivittäin?

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Kyllähän perussuomalaiset ja heidän perässähiihtäjänsä ovat joukolla moittineet sitä että hallitusta arvostellaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

"Helppo on oppositiosta huudella"? Timo Soini joku aika sitten eduskunnassa.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Niin, hänhän ei joutunut koskaan kuuntelemaan moista heittoa?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #53

Niinpä, siis paras panna ensi tilaisuuden tullen kiertämään?

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kyllähän ennenaikaista todella arvostella ja kiittääkkään, kun minkäänlaisia päätöksiä hallitusohjelmaa lukuunottamatta ei ole tehty, mutta varultahan vieraskin koiraa lyö.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä

Ikämiehen muisti taitaa pätkiä ;) Itse muistan vielä vallan hyvin sen myllytyksen minkä mm. Uuden Suomen perussuomalaiset laittoivat pystyyn Kataisen hallituksen syntyessä. Häviäjien hallitushan ei kategorisesti voinut tehdä mitään oikein. En kuitenkaan muista, että silloin blogikirjoittamisessa kovinkaan keskeisenä asiana olisi ollut kritiikin mitätöinti vaan silloin vastattiin enemmän itse kritiikkiin ja nämä opposition kitinä-huutelut jäivät vähemmälle. Nyt taas etenkin perussuomalaiset tuntuvat olevan sydänjuuriin myöten järkyttyneitä, että heidän hallitustaan arvostellaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #86

Näinhän se silloin neljä vuotta sitten oli.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #86

Juu ihan sulavasti vaan paheksuvat. Mutta se että eivät lähde vastaamaan ja keskustelemaan onkin jo toinen juttu. Vastaukseksi tarjotaan muiden vika-retoriikkaa ihan koomisuuteen asti. Persuille kansalaiskeskustelu on vain agitaatioväline ;siinä asenteensa on shovinistinen. Tänäkin palsta on ollut heille vain hyödynnettävä väline joka hyljätään heti kun tänne ei ole propagandaa pumpattavana. Mutta siitä ei voi syyttää vain heitä, onhan tämän palstan käyttö kuitenkin omistajatahon muokattavissa. Vissi kokoomus-keskusta-akseli on ihan happy oikeistopopulismin kanssa koska on yhteisiä inhokkeja.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #110

Sini, itse pidän tämän palstan parhaana puolena sitä, että omistustaho ei pyri palstaa ohjaamaan mitenkään muuten kuin palstan selkeillä käyttäjäohjeilla.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #112

Ei kai tuommoinen vhm ohjausta huomaa ; )

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #118

Näkemyksensä kullakin. Kyllähän tällä ovat saaneet kaikki kirjoitella alustan sääntöjä noudattaen vapaasti.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #120
Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #122

Niinpä niin. En tiedä palstalta bannatun yhtään, joka on sääntöjä noudattanut.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Pekka, uskon tämän olevan "tyyntä myskyn edellä".

Kyllä persut ja persuhenkiset täällä edelleen ovat ja lukevat blogeja, jotka todellakin ovat muuttuneet suppeammiksi.

Uskon tämän johtuvan paljolti siitä, että kokoomuslaiset ja keskustalaiset välttävät hallituskaveriensa nälvimistä.

Ns. puna-vihreä suvaitsevaisto totuttelee oppositoasemaansa. Eikä heillä ole sen kummempaa tarjolla, mitä he ovat jo edellisen hallituksen aikana osoittaneet.

Hallitus on vielä niin uusi, eikä päätöksiä ole vielä paljon tehty. Kyllä meteli siitä vielä yltyy, kunhan hallituksen toimet alkavat toteutua.

Mielestäni ne ovat kipeitä mutta välttämättömiä.

Ja melkolailla eri tyylisiä kuin vasemmiston keinot, jotka on jo nähty.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kanssasi samaa mieltä hallituksen tulevista toimista. Ne ovat kipeitä ja välttämättömiä. Kyllä se arvostelu tälläkin palstalla tulee selkeästi kasvamaan, mutta ovatko ne arvostelijat perussuomalaisia?

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Pekka, enpä usko, että heillä on siihen varaa esim. Soinin kommentin jälkeen Kudrinin lausuntoon, joka on ulkoministerin suusta ala-arvoinen. Ja uskon hallituskavereidenkin (Sipilä ja Stubb) siihen tarttuvan.

Mielestäni Soini on huono lenkki ulkoministeriksi. Mutta eipä hänen kunnianhimonsa antane periksi "sairastua" ja vaihtaa miestä; tai vähintään ministerisalkkua.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #66

Soini paikkansa halusi. Toivottavasti osaa sen jatkossa paremmin hoitaa?

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #68

On kai Stubb vastuussa siitä että antoi sen paikan Soinille?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #83

Sini, ei se niin mene. Hallituksen toiseksi suurin puolue saa valita kärkiministerinsä paikan pääministeripuolueen jälkeen.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Puna-vihreän suvaitsevaiston pahaa olo näkee eilen tulleessa Kioski osiossa, jossa ent.pornotähti/nykyinen toimittajaYLE kuunteli Pettersonin, Alin ja Teemun örvellystä hallitusohjelmasta yms. Samat kommentoijat pyörii eri formaateissa ja odotinkin vaikkapa täm'n Kioskin lopussa, josko se Mikko Kuustonen pomppaa esiin kuittaamaan päivärahan jollakin vanhalla rallilla. Kyllä oli niin turha puolituntinen, ja silti Pettersonilta paloi käämi lopussa huolimatta erimielisten puuttuessa kattauksesta.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Nykyisin onkin tullut tavaksi vaientaa erimieliset leimalla 'suvaitsevaisto'. Näin maa on jaettu hyviin ja huonoihin kansalaisiin. Tuntuu siltä että tätä suvaitsevaistokäsitettä viljelevät ovat itse sen jakolinjan asettaneet. Luetaanpa kuinka monta kerta sana suvaitsevaisto keskimäärin päivittäin kirjoituksissa mainitaan. Muitakin nimiä toki on.

Kun joku nyt sitten kertoisi mitä täällä ei sopisi jatkossa suvaita? Ja millä tavalla puheenaiheena oleva puolue aikoo hallitusvastuullisena asian hoitaa niin että sellainen holtiton suvaitseminen sitten suomalaisilta kertakaikkiaan loppuu?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Lappenrantalainen perussuomalainen Petri Mäkeläkin puhui palstalla vielä pari viikkoa sitten Suomen omasta kelluvasta valuutasta tällä palstalla. Sen jälkeen onkin sitten ollut hiljaisempaa?
http://petrimkel.puheenvuoro.uusisuomi.fi/196254-p...

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Eiköhän suurin syy ole, etteivät persutrollit vielä tiedä mistä ja mitä saa kirjoittaa. Sen verran meni puolueen politiikka ja ohjelma uusiksi.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Börje, juuri tätä tällä blogilla tarkoitin. Mutta sama koskee myös uutta oppositiota. Kaikki vähän hakusessa?

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Kyllä ne sieltä koloistaan kohta ryömii esille. Ikävä kyllä.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #75

Börje, sinä ainakin olet pysynyt koloista poissa.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #75

Oppostio ei oikein jaksa kehua six-packinsa menestystä, mutta ei pari viikkoa tominutta hallitustakaan.
Kolmen Ässän hallitus taitaa olla Suomen talouspoliittinen ServiSystems: korjaa rikotut pöydät, tiskaa astiat, siivoaa puhjenneet ilmapallot, tähteet ja ns. laatat lattialta, minkä muilta kriiseiltä ehtii...

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #75

Börje, myös se uusi oppositio, kunhan ensin saa rivinsä järjestykseen.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kun tosiasiat avautuvat, puheenvuorotkin muuttuvat.

Meillä on käsissämme EU:n menestystarina vailla vertaa, jolla onkin ongelmia vailla vertaa. Jopa Olli Rehn - "The Rehn of Terror" - osoittautui ns. eurokriittiseksi. Kontraindikaattorina.
http://newint.org/columns/worldbeaters/2013/12/01/...

Kreikka, EU ja euro "kypsyvät" aivan itsestään aivan ilman US-, PS- tai muita kommenttejakin ja sen huomaavat pikku hiljaa monet muutkin - siis sen kypsymisilmiön. Toteuttaa itseään. - Samalla US-alustalle alkaa ilmaantua blogeja tyyliin "Älkää sitten sanoko, ettei kukaan varoittanut"...

Harva muistaa vaietut aiheet (2009):
http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/p...
"The euro: It can’t happen, It’s a bad idea, It won’t last: US economists on the EMU, 1989 - 2002"
:-)

Käyttäjän RobertChellapermal kuva
Robert Chellapermal

Seppo, valitettavasti mun pitää jo toisen kerran puuttua tähän pieneen väärinymmärrykseen.

Nimittäin tulkintasi tuosta pro-euro paperista.

Sehän tutki miksi amerikkalaiset tutkijat ovat niin skeptisiä euron suhteen, varsinkin koska heillä on valuutta-unionissa mennyt varsin hyvin.

Syinä oli rajatun OCA-analyysin käyttäminen (optimal currency area) jne.:

"We find it surprising that economists living in and benefiting from a large monetary union like that of the US dollar were so sceptical of monetary unification in Europe. We explain the critical attitude of US economists towards the single currency by several factors: first, the strong influence of the original optimum currency area theory on US analysis, leading to the conclusion that Europe was far from an optimal monetary union; second, the use of a static ahistorical approach to study monetary unification by comparing the full-fledged US monetary union with Europe prior to monetary unification, in this way failing to see monetary unification as an evolutionary process; third, the failure to identify pegged exchange rate regimes in Europe as the alternative to a single European currency; and fourth, the belief that the single currency for Europe was primarily a political project that ignored economic fundamentals, thus dooming the single currency to collapse. "

He myös vihjaavat vahvasti että eräillä oli biasia eurooppalaisten suhteen, kilpailijoina.

"Allow us to speculate about two additional - probably minor - reasons for the US
scepticism of the euro. First, we suspect that the US scepticism towards the euro was partially driven by political considerations. Some US economists may have feared that the euro would turn out to be a strong competitor to the dollar and that EMU would lead to Europe turning away from transatlantic cooperation, thereby weakening the role of the United States on the global scene. This suspicion may have been fuelled by the fact that claims of this sort were being made in Europe in the 1990s, in support of the single currency."

OK, off-topic loppui.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Robert C. #92:
Tiedän. En ole väärinymmärtänyt. Ja ymmärän huolesi euron kohtalosta, mikä ei ole aiheeton pelko.

Mutta ko. paperi, vaikka se käy läpi amerikkalaisten ajatuksia eurosta, kertoo myös sen, mikä Euroopassakin on todettu. Euron käyttöönoton kiireellisyys kertoo sille asetettuista muista tavoitteista:
€uroa on nimitetty poliittiseksi ratkaisuksi jopa turvallisuupoliittiseksikin ratkaisuiksi monissa perusteluissa myös EU:ssa. Siis, kuten neljäs punkti kertoo:

"...the belief that the single currency for Europe was primarily a political project that ignored economic fundamentals, thus dooming the single currency to collapse."

Paperi on muuten EU:n omia julkaisuja, vaikka tekijät eivät edusta EU:a.
Euroopassa on myös todettu EMU epäoptimaaliseksi valuutta-alueeksi; sen on todettu vievän rahapoliittisia joustotekijöitä pois valtioilta; jopa Suomen valtiovarainministeriössä euroa ja EKP:a on pidetty pääsyinä kriisiin.
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2015/05/06/n...

Itse Kreikan kohtalosta ja euroerosta on väännetty yli 5 vuotta Suomessakin.
Seuraava EMU-klippi on v:lta 1998:
https://www.youtube.com/watch?v=O_CbjSyxvT4

Käyttäjän RobertChellapermal kuva
Robert Chellapermal Vastaus kommenttiin #93

Ok, hyvä ettet ole ymmärtänyt väärin :)

Mutta taas siteeraat sitä paperia kontekstista irti, ja luulet että se väittää että euro oli vain poliittinen projekti joka laiminlyö talouden alkeita, vaikka tosiasiassa se väittää juuri päinvastaista...

Mua ei vaan taas huvita nähdä sitä linkkiä siihen paperiin (melkein kaikissa EMU blogeissa), kun se on oikeastaan erittäin euron puolella. Tai oikeastaan...hmmm ;)

No, jos joku lukisi niitä linkkejä ihan oikeesti, niin varmaan huomaisi ja puuttuisi asiaan samalla tavalla, 'so no harm done'.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #94

Väitän, että EU:ssa ja Suomessa euroa on toistuvasti nimitetty mm. poliittiseksi (ei VAIN poliittiseksi) projektiksi. Toki euron heikkoudet on tunnustettu 'poliitikkojen taholta virallisesti ja julkisesti' vasta ajan myötä, vaikka monet "euron isistä" tunnistivat ne hyvissä ajoin.
Poliitikoilla taisi olla kiireempi saada euro kuin "euron isillä", joille kunnon pohjustus oli tärkeätä.

Tässä Erkki Toivasen jutussa on hyvin ilmaistu se, mitä tarkoitin korostetusti euron poliittinen puoli edellä menemisellä eli "keskeneräisen" euron - juhdan eli liittovaltion puuttuessa - liian aikaisesta käyttöönotosta, koska eurolla ajateltiin olevan liittovaltion synnyttämiseksi myönteisiä vaikutuksia:
http://erkkitoivanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/4292...

"Thygesen myönsi, että rahaliiton toteuttamisessa edettiin ’väärässä järjestyksessä’, kun EMU-vankkurit valjastettiin vielä syntymättömän juhdan, Euroopan Yhdysvaltojen, eteen."

Toivottavasti tämä selvensi asiani ydinsanomaa?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Seppo, avautuivatko tosiasiat nyt Suomen hallituksen vaihtuessa yht`äkkiä?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Termi ei ole tärkeä (avautuvatko, vai tunnustetaanko ne, nähdäänkö poliittisten tavoitteiden läpi yms.).
Ainakaan eräitä tosiasioita ei voi enää kieltää, koska hokemia "kriisi on ohi" ja "valoa näkyy tunnelin päässä" tai "Kreikka kykenee hoitamaan kaikki velvoittteensa" ei voi enää jatkaa.
http://www.taloussanomat.fi/ulkomaat/2015/06/16/kr...
ja
http://www.taloussanomat.fi/jan-hurri/2015/05/06/n...

Tästä "avautumisesta" kai voisi olla jopa iloinen? Sehän tarjoaa mahdollisuuden itse asiasta keskustelemiseen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #125

Tarkoitinkin kommenttiani tutkittavan blogin sisällön suhteen. Eli nyt kun perussuomalaiset ovat hallituksessa, ovat asiat yht`äkkiä avautuneet?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Persue hyrisee tyytyväisyyttään, eikä siis tunne kiukutteluun samanlaista tarvetta kuin punaviherkuplistien hallitessa maata Kataisensa ja Stubbinsa välityksellä. Ainakaan minua - vaalit viimeisenä äänestäjänä ratkaissutta persukäännynnäistä - ei kukaan ole tullut ohjeistamaan.

Ihmettelen toisaalta Reijo Tossavaista, joka ei enää malta rauhoittua edes savusaunansa löylyissä, vaan kirjoittelee yhä tyytymättömämpänä, epäkohtia kaivellen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Se punaviher/ perussuomalaiset asetelmahan ei oikeastaan muuttunut mitenkään Tossavaisen mielestä. Toiset ovat oppositiossa ja toiset hallituksessa. Näinhän se oli viime vaalikaudellakin.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Ehdin jo luulla, että perussuomalaisten hallitusasema vaientaisi Tossavaista edes hiukan, ja että hän kunnioittaisi vaalit hävinnyttä osapuolta. Vielä mitä! Aikaisemmasta oppositiokellokkaasta on tullut hallitusrintaman paha poliisi, joka surutta mättää mediakiusaamistaan poliittisen vähemmistön niskaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #109

Ennen hän arvosteli aivan kaikkea. Nyt ilmeisesti Keskusta ja Kokoomus pääsevät vähemmällä. Se on todennäköisesti ainoa muutos Tossavaisen kirjoituksissa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kirjoitin asiasta jo runsas kuukausi sitten sen jälkeen kun oli tiedossa vasta tulevan hallituksen mahdollinen pohja. Silloin esitin asian arveluba, joka sittemmin on muuttunut todeksi.
http://1203pl.puheenvuoro.uusisuomi.fi/194892-stra...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kiinnitti huomiota että kun joku muu kuin persu vahvalla putinistisella agendallaan kirjoittaa pitkän jutun Kreikasta niin kreikka-analyyseja putinistisella taustavaikutteella tänne pumppaava ei viitsi edes noteerata mitenkään. Se siitä.
http://eeropyykkl.puheenvuoro.uusisuomi.fi/196864-...

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kommenttisi ei oikein liity blogin aiheeseen.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

No sitten tulkitsin melko rönsyisen blogikeskustelun väärin. Tai sekoitin toiseen samanaikaan käytävään kesakusteluun jossa puhuttiin vastavuoroisuudesta ja siitä käyttääkö (käyttikö) alustaa vain propagandansijoituspaikkana. Sori nyt toisen kerran.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #119

Ei mitään anteeksi pyydettävää.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset