*

plukkala

Saksalainen ikuisuusprojekti

Kun Berliinistä tuli yhdistyneen Saksan uusi pääkaupunki, aloitettiin välittömästi suunnittelemaan uutta ja mahtavaa lentokenttää BER Berliiniin. Uuden lentokentän piti valmistua viimeistään vuonna 2012, mutta pari kuukautta ennen sen suunniteltua avaamista käyttöönottoa lykättiin.

Kävi ilmi, että hutilointi rakentamisessa oli ollut valtaisaa. Kuusisataa väliseinää ei täyttänyt paloturvallisuusmääräyksiä ja savunpoistolaitteet painoivat niin paljon, että välikatto voisi romahtaa milloin vain. Viestikaapelit oli vedetty korkeajännitysjohtojen viereen jne.

Berliinissä on nyt kaksi vanhaa lentokenttää, Länsi-Berliinin vanha Tegel ja DDR:n Schönefeld. Viime vuonna niitä käytti 28 miljoonaa lentomatkustajaa. Nyt uusi BER on jo ennen avaamistaan osoittautumassa alimitoitetuksi, sillä se on suunniteltu 27 miljoonalle matkustajalle. Optimistit ennustavat, että kenttä vihdoin voitaisiin ottaa käyttöön vuoden 2017 loppupuolella. Toistaiseksi käyttöönottoa on lykätty jo neljä kertaa. Ja saksalainen lehdistäö otsikoi kysymerkin kanssa, että tuleeko vielä viides lykkäys.

Saksalaiset nauravat Berliinille ja ihmettelevät, voiko lentokentän rakentaminen olla niin vaikeaa 2000-luvulla?

http://yle.fi/uutiset/berliinin_uusi_lentokentta_on_katastrofi/8823202

http://www.sueddeutsche.de/news/wirtschaft/luftverkehr-zeitplan-fuer-hau...

http://www.bild.de/regional/berlin/flughafen-berlin-brandenburg-internat...

Suomellakin on oma ikuisuusprojektinsa yhdessä Arevan kanssa, Olkiluoto 3. Suomelle ja Arevalle puolestaan nauraa koko maailma.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kyllä ilmeisesti rakentaminen on 2000-luvulla huomattavasti vaikeampaa kuin aikaisemmin?

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Tämä lentokenttätyömaa kuvaa Saksan tilannetta muutenkin. Ovathan kaikki saksalaiset autoyhtiö säännönmukaisesti hieman oikoneet Euro 6 päästönormien tulkinnassa.

Saksalainen laatu on saamassa uuden merkityksen?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tuntuu, että olet asiassa aivan oikeassa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Sagrada Familia -kirkkoa alettiin rakentaa 1880-luvulla, ja pyhäkkö on kaikkea muuta kuin valmis. Toisaalta... Sagrada on maailman kuuluisin rakennustyömaa, ja parhaimmillaan juuri sellaisena. Lentoaseman ja ydinvoimalan on kuitenkin ajateltu joskus valmistuvan, vai?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Niinhän ainakin luulisi. Lentokenttä on kuitenkin ollut "valmis" jo neljä vuotta? Ei vain voida ottaa käyttöön?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Itse asiassa menihän siihen Iisakin kirkonkin rakentamiseen aikansa. Rakennusmenetelmät vaan olivat siihen aikaan jotain muuta kuin 2000-luvulla?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kirjoitin jo runsas vuosi sitten tästä saksalaisten omasta "iisakin kirkosta".
http://1203pl.puheenvuoro.uusisuomi.fi/183432-iisa...

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu
Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Niinhän se on.Ei ainakaikki mene niinkuin Strömsössä.

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Niin, varsinkin jos ei ole yhteistä työkieltä, jollaista ei Olkiluodossa tetämäni mukaan ei ole.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kyllähän Arevan suunnitelmatkin olivat puutteelliset. Jos oikein muistan, rakennesuunnitelmatkin teetettiin Intiassa eikä niissä huomioitu ollenkaan Suomen sääolosuhteita?

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Ei se mennyt kentän teko ihan putkeen Espanjassakaan.

http://yle.fi/uutiset/yli_miljardin_maksanut_hylat...

Paljonkohan tuohonkin hankkeeseen hakattiin muuten EU rahaa, EU seinästä nyppäisemällä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Espanjan lentokentälle ei edes ollut oikeaa tarvetta, mutta Berliinin kentälle oli ja on yhä vielä huutava tarve.

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Niinpä. vielä suuremmalla syyllä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #15

Olet oikeassa. Joskus vain ihminen on sen verran idiootti, että alkaa puuhaamaan kaikenlaista järjetöntä. Varsinkin, jos se tehdään muiden rahoilla.

Jaakko Savolainen

Meidän suomalaisten on syytä unohtaa kokonaan Olkiluoto ja suunnata katseemme Berliinin lemtokenttään. Vahingon ilo on parasta iloa. Ja Olkiluodon tapahtumien jölkeen suomalainen tarvitsee paljon iloa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tarkoitatko, että Suomen ja suomalaisten pitäisi Olkiluoto 3:n jälkeen vaipua itsesääliin, repiä vaatteensa ja kieriskellä tuhkassa?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset