*

plukkala

Oluen pitkä tie kaupan hyllyille

1919 astui Suomessa voimaan kieltolaki. Sen mukaan kaikkien yli 2 tilavuusprosenttia sisältävien alkoholijuomien valmistaminen, varastointi ja myynti oli kielletty. Tämä laki oli voimassa aina vuoteen 1932. Sen jälkeen valtion monopoliasemassa olevat viinakaupat kaupungeissa "hoitivat" alkoholin laillisen jakelun Suomessa.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kieltolaki

Seuraava askel alkoholin ja varsinkin oluen vapauttamisessa oli vuoden 1969 alusta voimaan astunut ns. keskiolutlaki. Se vapautti III-oluen kaupan hyllyille. Eli kaupat saivat vapaasti myydä alkoholia, joka oli valmistettu käymisteitse, mutta eivät sisältäneet alkoholia enemmän kuin 4,7 tilavuusprosenttia. Tähän uudistukseen kului kieltolain päättymisestä 37 vuotta.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Keskiolut

Nyt hallitus on tekemässä seuraavan askeleen oluen vapauttamisessa. Todennäköisesti kauppa saa vuoden alusta vapaasti myydä alkoholijuomia, joiden alkoholimäärä ei ylitä 5,5 tilavuusprosenttia. Tähän tulee silloin kuluneeksi keskiolutlain voimaan tulosta 48 vuotta.

Tämänkään uudistuksen jälkeen oluen myynti ei ole vapaata Suomessa. sillä keinotekoinen 5,5 tilavuusprosentin raja jättää keski-Euroopassa suositut kausioluet, jotka usein ovat rajaa vahvempia, vielä kaupan hyllyiltä ainoastaan Alkon valikoimiin. Lisäksi oluiden myyntiajat ovat tämänkin uudistuksen jälkeen säännellyt.

Tietysti uudistus on oikean suuntainen. Sen riittävyydestä voi sitten olla montaa mieltä. Ja seuraavaan askeleeseen voi mennä taas vuosikymmeniä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Itse en usko muutoksen oleellisesti muuttavan suomalaisten kulutustottumuksia. Oluiden hinta on monille määräävä tekijä ja Suomessa olutta verotetaan siten, että vero on vahvemmille oluille suurempi.

Toisaalta muutos saattaa jopa lisätä matkustajatuontia Virosta, kun saman vahvuisen "tuontioluen" ja Suomesta saatavan nykyistä vahvemman oluen hintaero kansalle tulee selvästi näkyviin?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala
Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Niin, pitkä matka on vielä keskieurooppalaiseen tilanteeseen, jossa ruokamarkettien asiakkaille tarjotaan kaupassa lauantai-iltapäivänä vodkamaistiaisia tuotemerkin myyntikampanjan yhteydessä. Ja ne ovat pääosin automarketteja.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Pitkä on matka, mutta nyt kuitenkin yksi askel otetaan. Olisi sekin tosin voinut olla vähän vähän pitempikin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala
Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

On vain kovin pitkä ja kivinen tie tämänkin säännöstelyn purkamisessa.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #7

Mahtaakohan nykynuoriso edes tajuta koko vitsiä?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #8

En ole varma tajusinko minäkään, semminkin jos nivoutat tuon tajuamisen nykynuorisoon.

Mielestäni Kari luonnehti tuossa postauksessaan viinin myynnin vapauttamisen seuraamuksia realistisesti siten, että viiniä haluavat ostaa ennen kaikkea sivistyneet nautiskelijat ja spurguille kelpaa silloinen "kefiiri", jonka tuoteselostuksessa mainittin, että se sisältää 0,8% alkoholia.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #9

Olen myös kuullut, että kefiiri ja piimä ovat erittäin hyviä lanttinkeja lasolille.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #10

Erilaiset "mausteet" ovat kulinarismin suola.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset