plukkala

Bernerin ainutlaatuinen saavutus?

Harva ministeri on Suomen historiassa saanut aikaan vastaavaa seurausta yhdelle kaupan alalle. Hän onnistui pysäyttämään nimittäin autokaupan totaalisesti selvityksellään. Bernerin selvitys muuttaisi koko autoverotusta ratkaisevasi., mutta vasta ensi vuoden alusta. Nyt sitten saamme seurata vierestä, kuinka kauan autokauppojen ja kauppiaiden "lomsa" kestää ilman minkäänlaista tulorahoitusta?

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005052659.html

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (44 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tarkistin tänään trafin lakurista kustannusten muutoksen omaan autoiluuni, joutuisin Bernerin selvityksen perusteella maksamaan aikaperusteisesti 240 euroa vuodessa enemmän kuin nyt. Kilometriperusteisella mallilla vähän vähemmän. Mutta silloin joutuisin kontrollin alle ja joutuisin itse sen ns."mustan laatikon" kustantamaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tuli vain mieleen, että riittäisikö tämän ikäisen miehen jäljellä oleva elinaika tuon "laatikon" kuolettamiseen?

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Pekka Lukkala

Onhan sulla autossa todennäköisesti nytkin kilometri/trippimittari. "Musta laatikko" tekisi samaa tehtävää kuin sun autosi mittari. Se laskisi autosi ajettuja kilometrejä eikä seuraisi mihin ajalet, koska, kuka ajaa tai ketkä ovat kyydisä etc. Tieto siirtyisi laskutusjärjestelmään joka poistaa laskusta kilometrit jossa autosi on liikkunut yksityisteillä, kunnan teillä tai metsäteillä. Senkin tiedon saisit laskussa ja näkisit ettei niistä ole veloitettu. Autojobbareiltakin vähenisi mittareiden manipulointi.

Tieverkon yhtiöittämisen ideana on, että tien käytöstä perittävät maksut ja tiestön ylläpidosta aiheutuvat kustannukset ovat erillään valtion budjetista. Näin päästäisiin toteuttamaan todellista infrastruktuurin uusimista ja liikenneväylien ylläpitoa.

Käyttäjän JarmoHkkinen kuva
Jarmo Häkkinen

Minkä ihmeen takia valtion omistaman ja rahoittaman infran ylläpito ja uusiminen pitäisi olla budjetin ulkopuolella? Jos autoilusta kerättävät maksut eivät tähän riitä, se kerätään muualta. Perutaan vaikka yhteisöveron alennus. Ja kuka oikeasti todistaa, että nimenomaan liikenneverkkoihin se raha ei riitä? Jospa se riittäisikin, jos esim valtionvelasta maksettaisiin korko Suomen Pankille, eikä ulkomaille?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #5

Muistutan kommentoijaa siitä, että US-puheenvuorossa esiinnytään oman nimen ja tunnistettavan valokuvan kera.

Käyttäjän JarmoHkkinen kuva
Jarmo Häkkinen Vastaus kommenttiin #14

Nimi on omani, ja profiilissani on minusta kuva. En ymmärrä, miksei se tule tähän näkyviin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #25

Ota yhteys puheenvuoron ylläpitoon, siten saat asian kuntoon.

Käyttäjän JarmoHkkinen kuva
Jarmo Häkkinen

Valtion rakentaman ja rahoittaman monopoli-infran kuuluukin olla budjetin alainen. Jos raha ei muka riitä, sitä peritään lisää. Perutaan vaikka annettuja veronkevennyksiä/vapauksia. Luulenpa, että puuttuvat miljardit tulisivat helpostikin valtion maksaessa velastaan koron Suomen Pankille, joka tulouttaa sen takaisin. Euroseikkailun ajalta tuota rahaa olisi säästynyt 70 Mrd€. Sillä rakentaisi infran kymmeneen kertaan uudelleen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #10

Lye yllä oleva kommenttini nro 14.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #10

Mitä autoilijoilta erillisillä veroilla jamaksuilla kerätään valtionkassaan,yleiset tiet olisivat hyvässä kunnossa ja jäisi vielä muhinkin menoihin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #41

Olet Aimo oikeassa siinä, että päätiet ovat pääosin hyvässä kunnossa. Mutta kyllä niiden kunnosta silti täytyy huolehtia. Alemmalla valtion tieverkolla ei asiat ole aivan niin hyvin. Myös liikenneinvestointeja täytyy tehdä koko yhteiskunnan kilpailukyvynkin takia.

Bernerin selvityksestä minulle tuli mieleen pari asiaa. Berner haluaa maksattaa Suomen liikenneinfrastuktuurin kokonaan yksityisautoilijoilla, mukaan lukien rautatieverkon ja laivaväylät.

Autoveronkin hän haluaa erilaisten maksujen muodossa osalla autoilijoista kahteen kertaan.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Ilkka Varsio,
johdat nyt aika lailla harhaan tässä kertomassasi. Mikäli tarkoitus olisi vain kerätä kilometrimäärä, niin siihen riittäisi laite, joka lukisi auton OBD-väylän kautta kilometrit ja sitten lähettäisi tiedot viranomaiselle.

Bernerin esityksessä paikannuspohjaisia ratkaisuja käsitellään luvussa 7.5.3 Kilometriperusteisen hinnoittelun vaihtoehdot. Kaikki esitetyt vaihtoehdot edellyttävät paikannustiedon lähettämistä autosta keskitettyyn järjestelmään.

Tämän tarkoitus on veloittaa valtionyhtiön omistamien väylien käytöstä, jolloin sitä on mahdotonta laskea ilman tietoa paikasta ja todellisesta liikkumisesta valtionyhtiön teillä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ei sen laatikon toimintaa ole esittämälläsi tavalla kuvattu. Senhän täytyy tietää, milloin ajan valtion tieverkolla, ja se vaatii paikantamisen.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mulla on hybridi, eikä tuon trafin laskurin mukaan juurikaan olisi hyötyä nykytilanteeseen. Mitenhän tuo ikinä olisi auttanut vähäpäästöisempien autojen hankintaan.

No eipä tuosta mitää tule,kun lähes kaikki vastustavat, mutta vastuutonta tuo esitys on kuitenkin autokaupan kannalta. Meinaako ne pitää autokauppaa löysässä hirressä yli kunnallisvaalien.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Jos näin on, seuraa autokaupan alalla kevään aikana paljon irtisanomisia.

Käyttäjän jarmonahkamaki kuva
Jarmo Nahkamäki

Ministeriön raportissa todetaan, että "liikenneverkkoyhtiön toteutukseen sekä ehdotettuun autoveron keventämiseen vuonna 2018 liittyy markkinahäiriöiden riski vuonna 2017. Tämän vuoksi erikseen päätettävällä tavalla voidaan suunnata julkista tukea uusien autojen hankintaan tai vastaavin tuin voidaan edesauttaa autokannan uusiutumista energia- ja ilmastostrategian periaatteiden mukaisesti kehysvalmistelun yhteydessä keväällä 2017."

Esityksessä ollaan siis varauduttu markkinahäiriöihin. Tosin vahinko on jo osittain tapahtunut, kun Berner tuli ulos esityksensä kanssa. Siinä olisi pitänyt esittää jotain konkreettista kompensaatioksi niille, jotka hankkivat tänä vuonna uuden auton. Muuten käy niin, että ostajat jäävät vain koteihinsa odottamaan.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Jarmo Nahkamäki

Helppo ratkaista. Se on nyt jäänyt vaan toteamatta. Uuden auton hankkivat maksavat täyden voimassaolevan autoveron. Jos ehdotus tulee voimaan, veron maksaneille hyvitettään uudesta järjestelmästä peritty summa eli maksetun autoveron määrä esim kuukausittain.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Ilkka Varsio,
asia voitaisiin varman ratkaista kuvaamallasi tavalla. Tietääkseni tällaista ratkaisua ei kuitenkaan olla suunniteltu eikä sitä tuotu esille tiedotustilaisuudessa. Autokauppa pysähtyi ja kukaan ei tiedä missä mennään. Ei tämä nyt ole kovin viisas tapa hoitaa asiaa.

Joka tapauksessa ehdottamallasi ratkaisulla on myös satojen miljoonien negatiiviset vaikutukset verokertymään, joka ei valtion tilannetta ainakaan paranna.

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio Vastaus kommenttiin #12

Niko Kaistakorpi

Sinä se vasta ihme veijari olet. Kovasti täällä kommentoit lähes sairaalloisesti esittämiäni ajatuksia, mutta vastavuoroisesti "reiluna" tyyppinä olet estänyt minun kommentointini omiin blogeihisi.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #33

Ilkka Varsio,
koitan sitä välttää, mutta mikäli esität asioita faktoina, jotka eivät pidä paikkaansa, niin siihen on puututtava. Nyt keskustelussa olevan asian koen sen verran tärkeäksi, että näin teen.yleensä pyrin olemaan kommentoimatta kirjoituksiasi. Syihin miksi olen blokannut sinut blogistani en jaksa palata. Kyllä täällä muitakin riittää.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #34

Ilkka ja Niko, nämä keskinäiset kiistanne voisitte hoitaa jossain muualla minun blogini sijasta.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #35

Pekka,
ok, poista ystävällisesti kommenttini häiritsemästä blogiasi - itse en voi niitä valitettavasti poistaa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #36

Olkoot vain paikallaan huonona esimerkkinä muille.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #37

Pekka,
tarvinnee sitten pyytää poistoa itse ylläpidolta, kun yksinkertaista pyyntöäni ei voi täyttää. Muutama klikkaus ja sen on siinä. Itse poistun nyt kommentoimasta täältä, jossa itseään ei saa puolustaa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #39

Voit tehdä kuten haluat. Muuten, miksi sinun täytyisi puolustaa itseäsi? Kyllä jokainen blogisti ja kommentoija joskus pienen virhearvioinnin tekee. Aina vaan ei voi onnistua.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ilkka, kaikki on toki mahdollista, mutta Bernerin selvityksessä ei tällaisesta hyvityksestä mainittu sanaakaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Toki asia olisi helppo ratkaista. Mutta selvityksestä siitä ei mainita mitään. Ja jos autonomistajille palautettaisiin autoveroa vaikka kuukausittain, mitä se vaikuttaisi selvityksen taloudelliseen pohjaan? Pitäisi myös tietää moisen palautuksen perusteet.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

OLet oikeassa siinä, että vahinko on jo tapahtunut, toteutuivat Bernerin ajatukset sitten tai eivät.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

”Julkisyhteisöjen EDP-velka eli sulautettu bruttovelka oli vuoden 2015 lopussa 63,6 prosenttia suhteessa bruttokansantuotteeseen, eli yli 60 prosentin viitearvon.
Vakaus- ja kasvusopimuksen mukaan jäsenvaltion julkisyhteisöjen alijäämä saa olla enintään kolme prosenttia ja velka enintään 60 prosenttia bruttokansantuotteesta” (Findikaattori).

Valtioyhtiöt eivät kuulu valtion budjettiin. Tässä ollaan liikkeellä ”ketun häntä kainalossa.” Näin pyritään kiertämään vakaus- ja kasvusopimuksen mukaista 60 prosentin velkasääntöä.
Paljon on työtä tehty, kun on saatu aikaan 138-sivuinen raportti, jota voi jo kutsua kirjaksi. Sitä tehdessä on unohdettu (tarkoituksellisesti?) Suomen perustuslaki, joka takaa Suomen kansalaiselle vapaan liikkuvuuden ilman henkilöön kohdistuvaa valvontaa.

Liikanen sai aikanaan asuntopuheillaan asuntokaupan seis, joka oli itse asiassa lähtölaukaus 1990-luvun lamaan. Antti-Pekka Pietilä kirjoittaa siitä erinomaisessa kirjassaan ”Pankkikirja”, joka julkaistiin vuonna 1995. Berner on saamassa tai jopa saanut tällä 138-sivuisella raportillaan autokaupan seis.

http://www.findikaattori.fi/fi/44

Käyttäjän hankamaki kuva
J. Sakari Hankamäki

Te uudistuksen vastustajat olette sikäli mielenkiintoisia, että teille ei näytä kelpaavan oikein mikään.

Kun Suomi on nyt lopultakin pääsemässä eroon 1958 säädetystä "väliaikaisesta" autoverosta ja tavoittamassa sitä kautta autojen saman hintatason muun Euroopan kanssa, tämäkään ei käy teille.

Uudistamisen vaihtoehto olisi sitten se, että nykyinen auton hankinnan verottaminen jatkuisi.

Tekniset mahdollisuudet teiden käyttöön perustuvaan laskuttamiseen ovat olemassa, joten se on oikeudenmukainen vaihtoehto.

Tieverkon yhtiöittämistä ja siihen mahdollisesti liittyvää yksityistämistä en minäkään kannata, mutta ei uudistus sitä välttämättä merkitsisikään.

Jos ja kun uudistus lopulta tehdään ja tulee teknisen kehityksen myötä, se on syytä toteuttaa nopeasti, jotta siirtymäkauden autokauppaa hyydyttävä vaikutus jää lyhyeksi ja kaupankäynti heti sen jälkeen käynnistyy moninkertaisella innolla!

Itse kannatan uudistuksen yleisperiaatetta:

http://hankamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/229758-a...

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Kommenttini omasta blogistani samaan väittämään:

J. Sakari Hankamäki,
älä laita minun tai työryhmän suuhun sanoja, joita emme ole kirjoittaneet. Emme vastusta autoveron poistoa ja olemme useasti osoittaneet, että sama tavoite saavutetaan vaihtoehtoisin keinoin ilman yhtiöittämistä ja seurantaa.

Etkö näe sitä, että autoveron poisto on se markkinointikeino, jolla koitetaan viedä läpi pääosin aivan muita tavoitteita?

Meidän leimaaminen vain uudistuksia vastustaviksi muutosvastarintaisiksi henkilöiksi on täysin metsässä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tasa-arvoinen ei Bernerin esitys kuitenkaan ole, koska jotkut joutuvat maksamaan "autoveron" ikään kuin kahteen kertaan. Bernerin mukaan asiaa koskeva laki astuisi voimaan 2018 alussa. Jo Bernerin tekemä selvitys pysäytti autokaupan lähes vuotta ennen lain voimaan tuloa. Lisäksi autokaupalla on varastoissaan satojen miljoonien arvosta vaihtoautoa. Autokauppa itse on arvioinut, että varaston arvo laskisi kerralla noin 20%. Kuka sen arvonalennuksen korvaa autokaupalle?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Trafin laskuri ei huomioi myöskään mitenkään autostani runsas kolme vuotta sitten maksamaani noin 7000 euron autoveroa mitenkään. Joutuisin sen tavallaan tavallaan maksamaan erilaisina maksuina näille "operaattoreille" uudestaan.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Lueskelin itse selvitysdokumenttia ja sieltä POMPPASI seuraava asia. Itse selvityksessä lukee: "Liikenneverkkoyhtiön hinnoittelu ohjaa liikennettä kuntien katuverkolle, minkä vuoksi on tärkeää, että kunnat voivat halutessaan ostaa palvelua liikenneverkkoyhtiöltä ja asettaa maksut myös katuverkon käytölle."

ELI LUVASSA VOISI OLLA NYKYISTEN PÄÄLLE KUNNALLISET TIENKÄYTTÖMAKSUT!!!

Tämä nostaisi autoilun kustannuksia entisestään.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ja tietysti jokaisesta kunnasta erikseen, jonka kaduilla satut ajamaan?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

S. 140:
"Valtion tieverkkoa koskevien maksujen käyttöönotosta on seurauksena, että liikennettä ohjautuu maksuttomalle katu- tai yksityistieverkolle. Pääkaupunkiseudulla Helsingin seudun liikenne (HSL) on selvittänyt ruuhkamaksujen käyttöönottoa.46 Asiakkaiden kannalta kahden erillisen järjestelmän käyttöönotto ei ole tarkoituksenmukaista, minkä johdosta kevään 2017 aikana pohditaan yhdessä kuntien kanssa mahdollisuutta, että kunnat voisivat ostaa palvelua yhtiöltä ja periä halutessaan maksua katuverkon käytöstä. Tämä edellyttää lainsäädäntömuutoksia. Samaan tapaan on tarkoitus mahdollistaa, että yksityisteillä voidaan ottaa yhtiön maksujärjestelmä käyttöön yhteistyössä yhtiön kanssa."
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handl...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #43

Niinpä. Kovin torso ja alkutekijöissään oli koko Bernerin ehdotus.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Pekka, eivät kaikki vastusta. Esim. minä näen uuden esityksen mahdollisuutena autokannan uusiutumiseen vähäpäästöisemmäksi.

Tienkäyttömaksun tulisi vaan olla matkaperusteinen ja laskea ajettumatka vain valtion ylläpitämiltä teiltä.

Ainoa mitä epäilen on yhtiöittäminen. Kuka valvoo itsenäisen yhtiön hinnoittelua tulevaisuudessa?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Reino, autoveron poistoa ei varmaan kukaan vastusta, mutta ei näin. Bernerin mallissa on löydetty muutoksen maksaja. Tavalliset autonomistajat, varsinkin ne jotka ovat hiljan vaihtaneet autonsa ja maksaneet sen mukana autostaan autoveron. Bernerin malli ei hyvitä tätä jo kerran maksettua autoveroa mitenkään. Toinen maksajaryhmä on autokauppa, jonka vaihtoautojen varaston arvo romahtaa. Berner onnistui jo pysäyttämään autokaupan ja näyttää että ns. epävarmuuden aika kestää jonkin aikaa.

Lisäksi sitten ns. mustan laatikon kustannukset? Nyt Berner mallillaan kiristää ihmisiä sen hankkimiseen. Lisäksi vielä laatikon tietoturvaongelmat ja sen mahdollistama kyttääminen?

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

No, ite vaihoin auton uuteen 3/ 2016, vero on maksettu ja luultavasti ei takaisin tule. Se vaihtoautovaraston arvon romahdus on kyllä totta mutta tuskin se autokauppoja nurin vie.

Enkä usko autokaupankaan pysähtyvän. Kunhan tästä mallista nyt saadaan selvä tieto, autokauppiaat kyllä keksivät keinot kaupan jatkumiseen.

Se mustan laatikon hinta on tietysti kysymysmerkki. Näkeepähän.

Ja se paikannushomma tuo myös mahdollisuuksia esim. sairastapausten ja liikenneongelmien suhteen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Reino, onhan tässä Bernerin selvityksessä myös positiivisia elementtejä. Omassa blogissani nostin esiin selvityksen räikeimmät epäkohdat. En myöskään ymmärrä tämän yhtiöittämisen tarvetta. Lisäksi selvityksessä mainitut operaattorit tuntuvat oudoilta, koska niiden saamista maksuista peritään myös alv? Lisäkustannus sekin.

Lehtitietojen mukaan autokauppa pysähtyi eilen kuin seinään. Ja se on varmasti "hyvin hiljainen" siihen msaakka, kunnes mallista saadaan uutta tietoa. Sen ajan vaihtoautovaraston arvo laskee myös varaston seisomisen vuoksi. Lopulta autokaupan on myytävä varastonsa vaikka tappiolla.

Käyttäjän jukkamikkola kuva
Jukka Mikkola

Kirjoitin tämän lehden kommentissa 17.6.2011 ”Suomen tie on Kreikan tie”. Tällä tiellä Suomi-neito kulkee ja sen tien loppupäässä on odottamassa ja tervehtimässä troikka (EU, EKP, IMF). Tätä ”tervetuliaistapaamista” yritetään vastustaa myös tällä Bernerin hankkeella. Se on tämän jutun ydin. Nyt ollaan tultu siihen tilanteeseen, jossa aletaan yhtiöittämään ja jatkossa yhtiötä pannaan ”lihoiksi.” Sitähän troikka on jo tehnyt Kreikassa.
Kylmä totuus näyttää olevan se, että valtio ylittää tänäkin vuonna vakaus- ja kasvusopimuksen 60 % rajan. Tätä sääntöä yritetään nyt kiertää jatkossa tällä hankkeella, kuten kansanedustaja Krista Kiurukin totesi aamu-tv:ssä.
EU-komissiolta on tullut jo pyyhkeitä. Kulissien takana puhe on saattanut olla hyvinkin kovasanaista. Yhtenä näistä pyyhkijöistä on paradoksaalisesti Katainen, joka oli kasvattamassa menneinä vuosina valtion velkaa kymmenillä miljardeilla euroilla.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Jotakin pientä perää voi pohdiskeluissasikin olla. Mutta ei Suomen tilannetta aivan vielä voi verrata Kreikan tilanteeseen. Kyllä tämä Bernerin malli on täysin mahdollista toteuttaa ilman yhtiöittämistäkin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Yllätys, yllätys, ei saa Bernerin selvitys tukea edes hallituskumppaneiltaan, eikä varauksettomasti edes omalta puolueeltaan.
http://yle.fi/uutiset/3-9413824
Aamu-TV:ssä Perussuomalaisten Sampo Terho, Keskustan Antti Kaikkonen ja SDP:n Antti Lindtman nostivat esiin Bernerin selvityksen aiheuttaman autokaupan totaalisen pysähtymisen.
Eilen kuitenkin Keskustan Antti Kurvinen koetti A-talkissa puolustaa ohjelmasta eilen viime tingassa kieltäytyneen ministeri Bernerin sijaisena tämän selvitystä-
http://areena.yle.fi/1-3251227

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset