*

plukkala

Lentokenttä BER, osa 4

Tavakseni on tullut seurata Berliinin uuden  lentokenttätyömaan edistymistä vuosittain.

http://1203pl.puheenvuoro.uusisuomi.fi/183432-iisakin-kirkko

http://1203pl.puheenvuoro.uusisuomi.fi/215859-saksalainen-ikuisuusprojekti

http://1203pl.puheenvuoro.uusisuomi.fi/237895-saksan-ikuisuusprojekti-le...

Tänään Berliiner Morgenpost kirjoittaa, että lentokenttä vaatii valmistuakseen vielä miljardin euron lisärahoituksen. Alunperin kentän kustannusarvio oli kaksi miljardia. Toistaiseksi rahaa on jo kulunut 6,5 miljardia, mutta kenttä ei ole vieläkään valmis. Kentän piti olla käytössä jo vuonna 2012 ja nyt arvioidaan, että se avataan vasta vuonna 2021. Kenttä on suunniteltu 27 miljoonan matkustajan vuosittaiseen tarpeeseen. Kuitenkin jo viime vuonna Berliinissä oli 28 miljoonaa lentomatkustajaa, jotka kulkivat vanhan Länsi-Berliinin Tegelin ja entisen DDR:n pääkaupungin Schönebergin lentokenttien kautta. Vuonna 2035 Berliinissä oletetaan kulkevan jo 55 miljoonaa lentomatkustajaa.

Nyt rahoittajat (Berliinin ja Brandenburgin osavaltiot) etsivät hankkeesta puuttuvalle miljardille uusia rahoitusratkaisuja. CDU on mm. esittänyt kentän osittaista yksityistämistä.

https://www.morgenpost.de/incoming/article213044351/BER-wird-eine-Millia...

Vuosien varrella kentän valmistuminen on siirtynyt aina vain kauemmaksi. Saksalainen lehdistö on jo usean vuoden ajan kirjoittanut uuden ilmoitetun käyttööottoajan varustamalla sen kysymysmerkillä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

"Iisakin kirkkoja" on myös Olkiluodon ulkopuolisessa maailmassakin.

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Tämä alkaa olla maan tapa Saksassa. Elbphilmarmonie eli Hampurin konserttitalo tuli yli kymmenen kertaa kalliimmaksi kuin sen alkuperäinen hinta. Talon kustannusarvio oli 77 miljoonaa euroa ja sen piti valmistua vuonna 2010.

Talon avajaisia vietettiin viimein tammikuussa 2017 ja sen "lopulliseksi" hinnaksi ilmoitettiin 800 miljoonaa euroa.

Talo on kuitenkin upea!

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Liekö tuo yksin saksalainen tapa? Suomessakin toinen "Iisakin kirkko" valmistui vihdoin viime vuonna. Länsimetro Helsingissä ja Espoossa, jonka kustannukset myös kasvoivat ajan kuluessa merkittävästi.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tarkoitukseni on jälleen "tapojeni mukaan" käydä maaliskuussa tarkastelemassa, kuinka Tegel vielä vetää?

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ainakin tangeeraa blogin aihetta vanhan Tempelhofin ja Malmin kohtalo vertailumielessä. Berliinissä (4.100 asukasta neliökilometriä kohti) on varaa pitää koko lakkautetun Tempelhofin lentoasema-alue rakentamattomana kun taas Helsingissä (3.004 asukasta neliökilometriä kohti) "pitää" UNESCOn maailmanperintöalueeksi kelpaava Malmin lentoasema tuhota rakentamisella, kun ei mukamas muualle voi rakentaa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin
https://en.wikipedia.org/wiki/Helsinki
https://gruen-berlin.de/tempelhofer-feld

Ruotsalaisia emme ole, venäläisiksi emme tahdo tulla, olkaamme siis metsäläisiä.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Olen itse täysin Malmin lentokentän säilyttämisen puolella.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset