plukkala

Venäjätrollit ja Pietarin trollitehdas!

Puheenvuorossa on keskusteltu osin kiivaastikin viime aikoina mahdollisista Kremlin trolleista ja Pietarin trollitehtaasta. Ylen Ulkolinja esitti hetki sitten useiden pohjoismaisten TV-kanavien yhteistuotantona toimitetun dokumentin "Venäjän trollitehtaassa".

https://areena.yle.fi/1-4507354

Ko. dokumentti tarjoaa uuden näkökulman ja lisätietoa tähän keskusteluun. Suosittelen!

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (206 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Jostain syystä Venäjän kyvyt yliarvioidaan lähes kaikessa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Oletko nähnyt ko. dokumentin? Vastauksesi tuli ainakin kuin pyssyn suusta?

Moni puuheenvuorossakin on väittänyt ettei moista trollitoimintaa edes Venäjällä ole!

Pekka Iiskonmaki

#2
En nähnyt ja vaikka olisin, en uskoisi siitä kuin max neljänneksen.

Suomalaiset ovat aivan vauhkona, kun jo röyhtäisee tai pieree Venäjällä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #3

Vastauksesi kertoo enemmän sinusta kuin itse asiasta.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #4

#4
Kommentoin Venäjää ja Suomen pelkotiloja. En kommentoinut itsestäni.

Itsestäni niin paljon. että tunnen Venäjää kohtuullisen hyvin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #5

En epäile Venäjä-tietämystäsi. Mutta tämän kyseisen aiheen tuntemista se tuskin paljon auttaa?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #3

Pelkäätkö luopua ennakkoluuloistasi? Että jos faktat ovat mielipiteitäsi vastaan, sen pahempi faktoille? Ehkä se on sitten parempi olla katsomatta. Niin rakkaita ne pyhän Venäjän uusien apostoleiden liturgiat sinulle ovat.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #152

#152
En ole russofanittaja, mutta Venäjä on mainettaan parempi maa.

Venäjän kaltaisen maan johtaminen on todella vaikeaa, koska otteen lipsuminen johtaa anarkiaan.

Vuonna 2014 tehdyssä tutkimuksessa venäläisvastaisuus oli korkeimmillaan Ranskassa, jossa 69 % väestöstä suhtautui venäläisiin kielteisesti ja toiseksi eniten Israelissa 68 %:lla.

Suomalaiset 62%.

Yhdysvaltoihin suhtautui samassa mittauksessa kielteisesti 56 %. Saman tutkimuksen mukaan Venäjään suhtautuu kielteisesti 42 % tšekkiläisistä ja sveitsiläisistä, 37 % saksalaisista, 32 % tanskalaisista ja puolalaisista sekä 23 % virolaisista.

Olen kaiketi omaksunut virolaisen asenteen venäläisiin.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #158

Venäjällä on ollut hetkensä. Sata vuotta sitten se oli sivistysvaltio. Bolsevikkien vallankumous näytti aluksi lupaavalta, mutta Stalin pilasi kaiken. Neuvostoliiton hajottua näytti jonkin aikaa lupaavalta, mutta sitten Putin on pikkuhiljaa kiristänyt otettaan ja tehnyt Venäjästä roistovaltion, jota hän johtaa mafiapäällikön ottein.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #163

#163
Tästä emme ole erimieltä, mutta Putin ei oikeasti johda Venäjää.

Lavrov on paras venäläinen ammattipoliitikko.

Venäjää on vaikea muuttaa nopeasti tai se hajoaa kuin korttitalo.

Venäjän 83 oblastista vain 11 pyörii omillaan ja heidän lähtönsä kaataisi Venäjän.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #173

Niin, eihän se kauhean nopeasti muutu. Putinilta ja Lavrovilta on kestänyt melkein 20 vuotta viedä Venäjää 50 vuotta taaksepäin.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #175

#175
Viime vuosisata tuhosi Äiti-Venäjän. Ei Putin ja Lavrov.

https://www.youtube.com/watch?v=CzjxzAQfsbw

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #173

Kerropa kaipa, kuka Venäjää oikeasti johtaa?

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #177

#177
Силовики eli Silovikit.

Suomalaisten käsityksen mukaan Putin johtaa heitä. Kyseessä on kuitenkin klaani tai veljeskunta.

Silovikit ovat lisäksi jakautuneet kolmeen alalohkoon. On myös väitetty, että alalohkoja olisi useampi.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #180

Sulla on varmaan väitteellesi myös jotakin näyttöä?

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #181

#181
Sopiiko venäläinen wikipedia, jonka ovat venäläiset itse kirjoittaneet?

Lue siten venäjän kielinen wiki.

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%B8%D0%BB%D...

Suomen kielinen on suomalaisten kirjoittama näkemys asiasta, eikä venäläisten.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #182

Venäjää yrittivät tuhota venäläiset itse. Mahtaako venäjänkielisessä wikipediassa olla tietoa siitä milloin Suomessa oli pakolaistulva? Se oli 1920-luvulla. 35 000 venäläistä tuli tänne sisällissotaa pakoon. Miljoonat pakenivat muualle.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #183

#183
Suomessa ja Venäjällä on paljon salattua tietoa.

Suomessa M. Koivisto tuhosi 66.000 yrittäjää ja kaikki paperit julistettiin 100 -vuodeksi salaisiksi.

Kaukaa katsottuna Suomi muistuttaa yllättävän paljon Venäjää.

110 vuotta yhteinen valtio ja 1000 -vuotta naapuri.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #184

Mihin kommenttiin vastasit? Salattua tietota, heh. Missä fantasiamaailmassa sinä oikein elät? Velhoilla on paljon salattua tietoa ainakin Sormusten herrassa ja Harry Potterissa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #182

Sinä ja sinun näyttösi! Ilmeisesti oletat, että kaikki osaavat Venäjää?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #185

Todellisuudentajun säilymisen kannalta voi olla jopa hyödyksi, ettei osaa. Ei tule venäläisiä tiedostusvälineitä seurattua.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #186

Trollitehdas trollaa myös kotimarkkinoille.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #185

#185
Halusit eksaktia tietoa kuka Venäjää johtaa. Suomen kielellä sitä ei ole.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #191

Ilmeisesti osaat venäjää? Siis käännä se, mitä linkin alla on ja kerro se täällä!

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #192

EI SE KEHTAA, SILLOINHAN PALJASTUISI ETTEI SE OLE EKSAKTIA TIETOA.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #195

Juuri siksi tiedon perään kyselinkin!

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #196

#196
Minä joustan ja te olette oikeassa.

Teidän asenteella en tee mitään.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #199

Miten sitten on sinun asenteesi kanssa?

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #200

#200

Minun asenteella ei ole merkitystä kahden suuren Venäjän asiantuntijan rinnalla.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #202

Heh, heh! Ilmeisesti kerjäsit vain huomiota venäjänkielisellä linkilläsi, jota et pyynnöstä huolimatta halunnut enempää avata etkä kääntää?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #199

Oi mitä joustavuutta: vastaat kysymykseen venäjänkielisellä linkillä. Minäpä vastaan sinulle nyt joustavasti viroksi: Nii ammu pole ju kokku saanud.

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #201

#201
Pole vaja sinu ka kokku saada.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Monelle asia tuntuu varmasti niin epäuskottavalta, että tulee vastareaktioita. Etenkin heille, jotka ovat menneet täysillä mukaan näihin loruihin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ainakin puheenvuorossa asia on juuri kuten kirjoitit!

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Surkeaa Naton Tanskan hybridikeskuksen ja NSA:n tuottamaa propagandaa. Yritystä kuorrutettiin haastattelemalla Navalnyi-opposition kaunatoimittajia. Ei jatkoon!

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Sinun mielipiteesi! Mutta en voi olla ihmettelemättä sitä, miksi suomalainen kommunisti ihailee ja hyväksyy Putinin hallinnon mitään kyseenalaistamatta?

Pekka Iiskonmaki

#11
Poliittinen koti katosi ja kaikille ei kelpaa uudeksi kodiksi Pohjois-Korea.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #12

Sitä suuremmalla syyllä ihmettelen tätä pyyteetöntä Kremlin aatteiden trollausta?

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen Vastaus kommenttiin #13
Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #68

Itse uskon Lintusen pyyteettömyyteen. Voin toki olla väärässäkin.

Käyttäjän nita kuva
Nita Hillner Vastaus kommenttiin #12

Miten olisi Kiinan ihaileminen? Kiinassa edelleen yksipuoluejärjestelmä, kommunistinen valtio.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #66

Olisi ainakin lähempänä kommunismia? Ehkä sekin on muuttunut liaksi markkinoitten vapauttamisen suuntaan?

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

En kannata Putinin hallinnon sisäpolitiikkaa. Kannatan sitä linjaa, mitä Venäjän kommunistinen työväenpuolue ajaa.

Kannatan Putinin hallinnon sitä ulkopolitiikkaa, joka pyrkii rauhaan ja torjumaan imperialistisen lännen maailmanvalloituksen.

Venäjän ja Syyrian välinen valtiosopimus ja Venäjän apu on tuonut jo osittaisen rauhan Syyriaan. Yhdysvallat ja Turkki yrittävät vielä jatkaa sotaa valloittamalla Pohjois-Syyrian vastoin YK:n peruskirjaa ja kansainvälistä oikeutta.

Länsi ja imperialistinen kapitalismi tarvitsevat sotaa. Nyt kun ne ovat tuhonneet Afganistanin, Irakin, Syyrian ja Libyan, ne ovat Jemenissä ja Keski-Afrikassa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #17

Joopa joo! Kovin "rauhaan" pyrkivää näyttää imperialistisen Venäjän toiminta olevan?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #19

Muistatko lukeneesi kun US/CIA aloitti Syyrian kapinallisten salaisen aseistamisprojektin jo vuonna 2013 sekä luitko siitä aikanaan, kun USAF aloitti raskaat ilmapommitukset Syyriaan - ilman mitään kansainvälisen yhteisön mandaattia - muistatko lukeneesi?

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #29

Pysypäs, Luoma kerrankin blogin aiheessa, jookos?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #41

Vastasin Pekan kommenttiin nro 19 - luitkohan sen ja osasitko yhdistää tekemääni kysymysvastakommenttiin - perehdytkö muuten muiden kommentteihin lainkaan?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #55

Et sinä mitään vastannut - päinvastoin esitit kysymyksiä.

Ei ole kovin viisasta, jos vastaukset ovat sitä luokkaa, että yritä lukea Maailmanhistorian kaikki 12 osaa niin löydät sieltä vastauksen. Alkeelliseenkin dialogiin kuuluvat lyhyet, asiaan liittyvät lauseet. Vastakysymykset osoittavat, että henkilö ei osaa kertoa lyhyesti, mistä on kysymys. Tiivistäminen on taitolaji.

Joku viisas on sanonut, että selkeä kirjoittaminen edellyttää selkeitä ajatuksia.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #57

Huomasitko sanan - kysymysvastakommentti - siis kommentissa 55, miten miellät tuon sanan merkityksen?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #60

Huomasitko tyyliäsi kritisoineessa kommentissani sanan "vastakysymys" eli koominen uutuussanasi "kysymysvastakommentti" tarkoittaa samaa.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #55

Älä selittele, Luoma, Nyt ei ole kyse USA:n toimista vaan Pietarin trollitehtaan toimista. Pystytkö nekin selittämään parhain päin, eli "west-trollingiksi"?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #73

Eikö Pekan välikommenttiin saisi vastata - oliko se vastauksena liian kiusallinen sinulle?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #29

Oletko lukenut Waltarin Sinuhe egyptiläinen? Muistatko lukeneesi Huovisen Veitikan?

Ai mutta Luoma, sovitaanko, että nämä kirjallisuutta koskevat kysymykset esitetään Vapaavuoron puolella?

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #53

Perehdytkö kommenttiketjuun 17 - 19 ja mietitkö uudelleen kysymysvastinekommenttiani numero 29 - huomaatko jotain? Huomaatko samalla, ettei Pekka kyennyt/ voinut/ tahtonut antaa enää vastausta lainkaan numeroon 29?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #29

Kerro linkit mistä nämä salaisen projektin todistavat asiakirjat löytyvät.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #59

"Trump lakkauttaa Syyrian kapinallisia tukevan CIA:n ohjelman - "Putin voittanut Syyriassa"

20.07.2017 klo 14:38 ... " -Iltalehti

~ https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2017072022002762... -

.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto Vastaus kommenttiin #61

Taaskaan ei liity tähän aiheeseen, Luoma.

Ilkka Luoma Vastaus kommenttiin #74

Jorille näyttää jotkin vastineet välikommentteihin olevan liian hankalia ja kiusallisia ... :)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #29

Ìtse blogin aiheeseen sinulla ei sitten ollut mitään sanomista?

Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #17

#17
Rauno on itsesuggestion mestari.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #17

Syyrian sota olisi jo päättynyt ellei Venäjä pönkittäisi julman diktaattorin al-Assadin valtaa. Siinä sopassa on liian monta kokkia eikä kenelläkään ole puhtaita jauhoja pussissa. Venäjän ja Yhdysvaltain lisäksi siellä huseeraavat ainakin Turkki, Saudi-Arabia ja Iran sekä muutama terroristijärjestö ja pienempi rosvojoukko.

Afganistania yritti koko 1980-luvun ajan Venäjä (eli silloinen Neuvostoliitto) valloittaa, ja 1990-luvulla Yhdysvallat. Yhdessä ne onnistuivat moukaroimaan hienon maan kivikaudelle mutta itsenäisyyttä ne eivät kyenneet viemään. Talebanit ne onnistuivat nostamaan valtaan.

Veänäjän ystävällisyydestä ja rauhantahdosta saatiin Neuvostoliiton liittolaismaissa muistutus jo 1956 ja 1968, ja saadaan vastakin.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen Vastaus kommenttiin #165

"Syyrian sota olisi jo päättynyt ellei Venäjä pönkittäisi julman diktaattorin al-Assadin valtaa."

Varmaan Isis ja Talebanit olisi tuonut rauhan lähi-itään.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #166
Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #166

Taisin jo mainita, että Talebania ja Isistä ei olisi syntynytkään elleivät USA ja Venäjä pudottelisi rauhanpommejaan Lähi-idässä. Mutta koskapa sinä lukisit mitään mitä kommentoit, perehtyminen on teikäläisille vain hidaste, tietämättömyys antaa trollille vauhtia, ääntä ja vimmaa. Mieltä ja tarkoitusta ei tarvita kun paasataan mitä sielu antaa ja sylki suuhun tuo.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #170

Venäjän pommit tosin ovat "rauhanpommeja"!

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #165

Unohdit viimeisen kappaleesi listauksestasi ainakin Itä-Berliinin kesäkuussa 1953.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Ottamatta kantaa ohjelman sisällölliseen antiin, Rauno Lintunen, leimaat vain ohjelman tekijät. Trollimainen ote sinulla.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Venäjällä TV on ylivoimaisesti seuratuin uutislähde Venäjällä. Ja lähes kaikki kanavat ovat Kremlin käsissä.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Kenen käsissä on Yle. Sehän on hallituksen kanava jota kokoomuslaiset johtavat.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ylen toimintaa sentään valvotaan parlamentaarisesti. Lisäksi Suomessa on muitakin kanavia kuin Yle. Ja ne eivät ole hallituksen kanavia.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen Vastaus kommenttiin #16

Suomen media ja tiedonvälitys on neljän kauppa. Yle, Sanoma, Alma ja Bonnier hallitsevat suomalaisten ajattelua ja mieliä. Niillä on lähes 100 prosentin tiedotusvalta ja ne saavat noin 70 prosenttia media-alan tuotoista.

Kenellä on taloudellinen valta, sillä on myös tiedotusvalta. Eikä korppi korpin silmää noki.

Ei Suomessa ole mitään puolueetonta tai riippumatonta mediaa. Edustan vastamediaa ja tunnen kyllä asian.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #20

Ja Venäjällä lähes kaikki TV-kanavat ovat Putinin sormen alla.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Vielä tänä aamuna Suomen pääministeri oli kepulainen Sipilä.

Pekka Iiskonmaki

#10
Venäjällä TV on lähes joka paikassa.

Alkaen kioskeista, putiikeista, marketteihin aina tehtaisiin ja niiden vartiokoppiin.

Suomessa TV on melkoisen hyvin kontrollissa.

YLE käyttää härskisti hyväkseen asemaansa ja erottaa poliittisista syistä toimittajiaan.

Kaima ei näe miten paljon Suomella ja Venäjällä on edelleen yhteistä.

Suomalainen virkamieskunta sai hyvän opin 110 -vuoden aikana.

Suomi on hyvin venäläisvaikutteinen.

Sen ovat minulle vahvistaneet monet Suomessa asuvat venäläiset.

Viron venäläisiä on muuttanut paljon Suomeen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Älä aseta päähäni mielipiteitä! Samaa mieltä olen siitä, että TV on jokapaikassa Venäjällä. Venäjää hallitsee, joka hallitsee TV-kanavia!

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen Vastaus kommenttiin #18

Samahan se on meillä Suomessakin.

Toimittajan päästö, älä ajattele liikaa, katso Putouksen Pierua.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #22

Monta asiaa saa näyttämään aivan toiselta, kun yksi lause erotetaan asiayhteydestään. Trollin perustemppuja!

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Tämä on totta. Ei länsimaissa ihmisten tarvitse ilmoittaa viranomaisille, missä asuu, ja pitkään oli virkamiehillä meilläkin nomenklatura.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Venäjän venäläisiä on aina muuttanut Suomeen enemmän kuin mitään muita väestöryhmiä, he ovat ylivoimaisesti suurin maahanmuuttaharyhmä. Uutta on se, että viime vuonna heitä alkoi tulla myös turvapaikanhakijoina (Virosta turvapaikanhakijoita ei ole koskaan Suomeen tullut).

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Täytyy viikonloppuna katsoa. Asiasta viidenteen, Venäjäläisen silmin katsottuna, missä on EUtrollit ja Brysselin trollitehdas?. Samoin missä Usan, entä Kiinan?.

Täälleesti niiku ulkopuolisena miettii hmmmm....

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Aina kannattaa miettiä ja pohtia. Siinä ei häviä mitään.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

#21:
Niinhän ne venäläiset ajattelevat, että kaikki valehtelevat. Eta normalnja....Oletko itse ihan syntyperäisiä venäläisiä vai mistä lähtien olet omaksunut tämän vanhan neuvostoliittolaisen, nyttemmin putinilaisen asenteen totuuteen?

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Ilkka, olen kyllä ihan perus jamppa hämeestä ja mietin vain näitä siitä näkökulmasta, että jokaisella suurvalta keskittymällä on oma totuutensa.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #30

Tämänhän on suoraan Kremlin pelikirjasta. Putin kertoo sinulle, että vesi kiehuu 80 celsiusasteessa. Sinä tiedät, että vesi kiehuu 100 celsiusasteessa. Hyväksyt Putinin sinulle kertoman, että vesi kiehuu 80 celsiusasteessa samalla kun tiedät tieteellisen faktan, että vesi kiehuu 100 celsiusasteessa. Tämä on sitä "homo sovieticus"- ajattelua.

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Totta tämäkin.
Trollitehtaita ja trollaajia löytyy ylläri ylläri hyvinkin eri puolilta.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Ennen kuin tänään katson tuon,niin kerrottiinko siinä miten suurelta osin vaikutusta tehtiin jenkkien vaaleihin ja vaikuttiko se vaikutusmäärä tarkoituksen mukaiselta?

Tästä on näet tehty tutkimus ja oletan sen olevan osa dokumenttia ihan objektiivisyyden vuoksi.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Kyllä ohjelmassa käsiteltiin myös USA:n vaaleja. Mutta muitakin vaaleja lähinnä Euroopassa.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Suomella on oma trollitehdas Trumpia vastaan: Suomen laatumedia. Miksei muillakin olisi?

A-studiossa nainen itki, että häntä pelotti, jos Trump hävitessään ei hyväksykään tappiota. Sitten hän huusi, että jos Clinton häviää, ei hänen pidä hyväksyä tappiota vaan vaatia oikeutta. Toimittajat nyökkäilivät vieressä :)

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Tässä taas oikein peruspersun kommentti.

Eipä ole paljon annettu, jos sekoittaa suomalaisen median Venäjän trollitehtaaseen.

Mahdatko edes olla katsonut koko dokumenttia, siinä on tekstitys, jotta sen voi persukin katsoa. :)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"jos sekoittaa suomalaisen.."

En toki sekoittanut. Esitin selkeän väitteen, että myös Suomessa on trollitehtaita.

Katsoin eilen pari minuuttia sitä dokkaria. Ei siinä mitään uutta ollut. Siitä on uutisoitu niin paljon jo aikoja sitten. Jo 2014 oli uutisia aiheesta.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000000836399.html

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #42

Dokumentti kesti tunnin, et sinä parissa minuutissa voi tehdä tuollaista johtopäätöstä.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #128

#128: Kyllä voi! Jo Oscar Wilde totesi aikoinaan, että hän ei koskaan lue teosta josta kirjoittaa arvostelun, koska se tekisi hänen tekemästään arvostelusta puolueellisen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #42

Kyllä siinä oli vanhojen tuttujen asioiden lisäksi paljonkin uutta asiaa.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Suomessa poliittisten puolueiden toimitukset ovat kautta aikojen olleet pieniä trollitehtaita. Ja nykyään valtio rahoittaa ne puoluetuen kautta.

Ei uutta auringon alla.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Mahdatko nyt edes ymmärtää koko aihetta?

Mikän on puolueiden tarkoitus Suomessa verrattuna Venäjän trollitehtaaseen?

Taisi taas lähteä pahasti laukalle.

No onhan perjantai, niin antaa mennä vaan.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ei todellakaan tarvitse lähteä trollitehdasvierailulle Pietariin vaan voi käväistä vaikka Helsingissä Demokraatti-lehden toimituksessa.

Petterikin on jo sokeutunut havaitsemaan kotimaisen trollauksen.

Käyttäjän Haikki kuva
Heikki Turunen Vastaus kommenttiin #35

Mistähän Demokraatin trollailun olet huomannut? Ihan toinen puoluelehti tulee mieleen, jolle paatos on totuutta tärkeämpi.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #37

Niinhän se on, että toiselle jokin uutisointi on vankkaa faktaa ja toiselle puolestaan kömpelöä trollausta.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #39

No tietysti puolueiden viestintä on omaa korottavaa viestintää, ei sitä nyt voi millään järjellisellä kommentilla verrata Venäjän valtiolliseen trollitehtaaseen.

Herätys

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #46

Vuoden 1918 suomalaisen puoluelehdistön trollaus esimerkiksi vastapuolen harjoittamasta julmuudesta sodassa on kaikessa suunnitelmallisuudessaan ja vääristelyssään täysin verrannollista venäläisen trollitehtan nykyiselle viestinnälle.

On vaikea uskoa, että nuo mielikuvitukselliset väitteet otettiin aikanaan tosissaan ja osaltaan lisäsivät näin sekä sodan että sen jälkiselvittelyn raakuutta.

Puoluelehdistö on trollauksen vanha taitaja ja harjoittaja.

Kannattaa tutustua vaikkapa vasemmistolaisiin Työmieheen, Sorretun Voimaan, Kansan Ääneen tai Toveriin vuosilta 1917-18
sekä porvarien äänitorveen Helsingin Sanomiin tai Uuteen Suomettareen.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen Vastaus kommenttiin #62

Sotien aikainen propaganda ja nykypäivän trollaus ovat korkeintaan pikkuserkkuja keskenään.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #70

Venäjä on sotaa käyvä valtio.

Siksikö sen trollitehtaita tulisi ymmärtää ?

P.S. Vuoden 1918 sodan aikana porvarillinen Helsingin Sanomat oli nimenomaan valtiollinen vaikuttaja.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #62

Nyt etenkin kannattaa tutustua, koska näitä lehtiä voi lukea netissä. https://digi.kansalliskirjasto.fi/etusivu

Sivut eivät ole käyttäjäystävälliset mutta kannattaa tutustua siitä huolimatta.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #123

Kiitos! Täytyy tutustua paremmalla ajalla.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #62

Historioitsija Keskisarja piti lehdistön vihapuhetta tihkuvaa uutisointia yhtenä edellytyksenä sille, että vuonna 1918 syttyi sisällissota. Nyt tämä ilmiö on palannut. Ei siten, että julkisen sanan neuvoston jäseninä olevat mediat olisivat lähteneet 1900-luvun alkupuolen tapaiseen uutisointiin vaan siten, että internet mahdollistaa valemedioiden toiminnan. Internet on siis trollaamisen mahdollistaja, ei syy trollaukselle.

Kylmän sodan aikana valemedioita oli Suomessa. Ne toistivat Kremlin agendaa kuten tänäkin päivänä. 1990-luvun aikana valemedioilla ei ollut suurtakaan merkitystä, ne olivat marginaalisia ilmiöitä. Kun Putinin kuherruskausi länsidemokratioiden kanssa päättyi 2000-luvulla ja Venäjä sai talouteensa öljytuloja niin Venäjän propagandamylly alkoi jauhaa. Trollaaminen teki paluun ja sai mukaansa myös Suomessa näitä omilla "aivoillaan" ajattelevia.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #133

Puheenvuorossakin esiintyy joukko Kremlin "hyödylliä idiootteja" varsinkin kommentoijina. Jotkut näistä kirjoittavat tänne myös blogeja.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Oletko koskaan ajatellut, että Yle on Suomen valtion trollitehdas? Tai suuret mediatalot yksityisen sektorin (keskuspankit ja suuryritykset) trollikoneita?

Totta kai ovat. Niin kuin sanotaan, historia on aina voittajien kirjoittamaa historiaa. Trollausta, propagandaa ja aivopesua.

Suomessa asuu viisi miljoonaa ihmistä, jotka ovat suomalaisen median vaikutuspiirissä. Ennen koulussa opetettiin medialukutaitoa. Se tarkoittaa, että pitää olla kriittinen sitä mediaa kohtaan, jonka vaikutuspiirissä on.

Suomalaiset ovat suomalaisen median vaikutuspiirissä, jenkit jenkkimedian, venäläiset venäläisen median, Pohjois-koreassa on oma mediansa.

Suomessa luullaan, että meillä olisi puolueeton media. Tämä on harhaluulo. Meidän mediamme syöttää meille juuri sitä, mitä päättäjät, ja toisaalta markkinavoimat haluavat meidän uskovan.

Suomalaiset kuvittelevat, että meidän totuumme olisi oikea totuus, ja että valtaosa maapallon ihmisistä uskoisi meidän tavallamme.

Ei pidä paikkaansa. Ei tarvitse lähteä kuin parinsadan kilometrin päähän Lappeenrannasta, eli Pietariin, niin sieltä löytyy Suomen asukasluvun verran ihmisiä, joiden totuus maailmasta on erilainen. Me tietysti ajattelemme, että meidän totuumme on oikea tai parempi kuin 150 miljoonan ihmisen totuus rajan takana.

Yhdysvalloissa puolestaan on Trumpin totuus ja toisaalta demokraattien totuus. Ruotsissa ruotsidemokraattien totuus ja sosiaalidemokraattien totuus.

Toinen totuus heittää trollia toiselle. Suomalaisten suurin harha on siinä, että maapallon Kaikki sivistyneet ihmiset ajattelevat kuten meidän virallinen media opettaa. Näin ei ole asian laita. Valtaosa maapallon ihmisistä ajattelee eri tavalla kuin Yle tai Alma tai Sanoma media.

Kiinassa, Yhdysvalloissa, Venäjällä, Intiassa tai vaikkapa Britanniassa suomalaista mediaa ei pidetä uskottavana. Meidän media on trollitehdas kiinalaisille tai venäläisille.

Mutta silti me viisi miljoonainen kansa kuvittelemme, että meidän mediamme on totuus. Ja että kaikkien muiden tulisi uskoa samalla tavalla.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

"Mutta silti me viisi miljoonainen kansa kuvittelemme, että meidän mediamme on totuus. Ja että kaikkien muiden tulisi uskoa samalla tavalla."

Harvinaisen typerä näkemys pitää viittä miljoonaa suomalaista idiootteina. Kertoo paljon näkemyksen esittäjästä.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Harvinaisen typerä näkemys pitää viittä miljoonaa suomalaista idiootteina"

Mielestäni Kuuselan kirjoitus esitti hyvin sen näkemyksen, että maailman n. 8 miljardia ihmistä on "idiootteja", eli uskovat omiin näkemyksiinsä.

Käyttäjän JaniKuusela11 kuva
Jani Kuusela

Vielä typerämpää on pitää 6 vai joko 7 miljardia ihmistä typerämpänä kuin me suomalaiset.

Toinen typeryys meissä, huom.MEISSÄ itseni mukaan lukien, on se ettei vastapuolella olevien ihmisten ajatukset voisi ikinä olla arvokkaita ja hyviä.

Vasemmistolainen pitää Halla-ahon jokaista ulostuloa jonkinlaisena trollina tai rasismina tai milloin mitenkin, mutta yksikään Halla-ahon tai Huhtasaaren ajatus ei voi olla vasemmistolaisille totta.

Tai kokoomuslainen pitää Li Anderssonin lausumia jo lähtökohtaisesti vääränä.

Tai Timo Soinilla ei voi takin kääntönsä jälkeen olla mitään todellista sanottavaa - ei yhden lauseen verran.

Saati Päivi Räsänen ei voi olla missään suhteessa totuuden tai valistuksen asialla.

Se että lähtökohtaisesti ajatellaan, ettei jollakin henkilöllä, josta sinulla on kielteinen tai muuten negatiivinen mielikuva, voisi joskus osua asian ytimeen ja puhua viisaita, on typeryyttä ja umpimielisyyttä.

Itselläni on samaa vikaa. En koskaan kuvitellut, että kuulisin Alex Stubbin suusta jotakin järkevää ennen väittelyä Webberin kanssa:

Alex Stubbin ja Weberin väittelyssä Stubb kantoi huolta populismin noususta. Stubb painotti, ettei ääriajattelun ja populismin noususta voi syyttää äänestäjiä, vaan poliitikkojen on katsottava peiliin. "Ei pidä syyttää populisteja, vaan miettiä mitä me olemme tehneet väärin", Stubb sanoi.

Stubb osui ytimeen. Samaa on toitottanut sekä Halla-aho että Huhtasaari. Sen sijaan Yle uutisoi, että populismi on uhka demokratialle. Miten se on mahdollista? Jokainen populisti näet äänestetään virkaansa demokraattisesti.

Pidän paljon välillä myös Päivi Räsäsen, Li Anderssonin, Pekka Haaviston tai Pekka Linkolan ajatuksista. Joskus Putin osuu ytimeen, toisinaan Trumpilla on valttikortti (nimi Trump tarkoittaa suomeksi valttia). Myös Obama puhuu välillä viisaasti.

Jeesuksella on hyviä opetuksia, samoin Buddhalla tai Krisnamurtilla.

Yhden totuuden mies on aina väärässä, sanoi muistaakseni itse Einstein.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #45

Kuka on Pekka Linkola? Asuuko se siinä venäläisessä kaupungissa, joka nimi on Helsinki? (Trump muisteli hiljattain tapaamistaan Putinin kanssa Venäjällä heinäkuussa 2018. Helsingissä se oli.)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Uskon, että Suomen kansa valtaosaltaan ymmärtää mediakritiikin tärkeyden.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Ovatko kaikki uutiset median trollausta, tieto ilmaston muutoksestakin?

Uutiseenkin voi ujuttaa propagandaa: "Raatajavanhus hukkui riistäjäporvarin avantoon". Aika heikkoa on jos ei erota propagandaa ja uutisesta.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Eivät kaikki uutiset. Mutta troliausta kyllä on. Juuri siksi tarvitaan mediakritiikkiä ja medianlukutaitoa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Olipas eilen YLEllä älytön ohjelma venäläisten trollitehtaasta, oikea salaliittoteorioitteen äiti. Tuollainen roska vie sen vähäisenkin uskottavuuden mitä muuten voisi olla sellaisella vähän yksinkertaisella ihmisellä.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Makkonen on tunnettu Venäjän ystävä ja tietysti Trumpin ystävä.

Kaikkialla muualla on asiallista mediaa paitsi Suomessa.

Kannattaisiko joskus ajatella ihan aluksi, ennenkuin kirjoittaa.

Makkonenhan ei todellisuudessa tiedä asiasta yhtään mitää, kunhan vihaa yleä ja rakastaa Trumpi ja Putinia.

Tällaiset ihmiset ovat Suomen vihollisia, onneksi niitä on todella vähän.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

"Tuollainen roska vie sen vähäisenkin uskottavuuden mitä muuten voisi olla sellaisella vähän yksinkertaisella ihmisellä."

Mahtaakohan Makkonen tarkoittaa hänen ja mm. Lintusen peileistä näkyviä...yksinkertaisia??

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Tämän voi kääntää myös toisinpäin.

Käyttäjän jorikajanto kuva
Jori Kajanto

Mikä siinä oli roskaa? Muuta kuin trollitehtaan työntekijöiden valheellisen roskan suoltaminen yötäpäivää.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ja Makkonen jatkaa vakaasti linjallaan!

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Aika harva taas ymmärtää, että Venäjäjällä puhutaan valtiollisesta määrätietoisesta vaikuttamisesta.

Ilmeisesti persujen ja joidenkin muidenkin mielestä Suomessa toimii valtiollinen trollitehdas, joka ohjaa mielipiteitä.

Yle tietysti pääosassa, omituista kuitenkin, että sitä valvoo myös persut, eli persut sitten ovatkin pääsyyllisiä ylen trollitehtaaseen. :)

Mä olen aina ymmärtänyt, että kaikilla ei ole kykyä ymmärtää lukemaansa, omituista vaan on se, että kaikki on keskittynyt yhteen puolueesee. :)

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Käsittääksen persut ovat saaneet muutettua Yle:n trollilinjaa suomalaisemmaksi. Ilman persuja olisi Yle yhä määrätietoisesti toisella tavalla vaikuttava mielipiteiden ohjaaja.

"Ylen tehtävät muuttuvat siten, että hallituspuolue perussuomalaisten toistuvasti arvostelema maininta ”monikulttuurisuuden” tukemisesta poistuu tehtävänannosta. Tiedotteen mukaan julkisen palvelun tehtävänantoa ehdotetaan tarkennettavaksi siten, että Yleisradion tehtävänä olisi jatkossa ”tukea suomalaisen kulttuuriperinnön vaalimista, suvaitsevaisuutta, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja kulttuurista moninaisuutta”."
https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/215565-hallitus-p...

Joko tuo muutos tuli voimaan?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Mielestäsi siis persuyt määruittelevät sen, mitä suomalaisuus on?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #89

"Mielestäsi siis persuyt määruittelevät sen, mitä suomalaisuus on?"

Ei toki. Sen on moni muukin määritellyt. Tai yrittänyt. Ei ole kukaan tainnut onnistua siinä niin, että kaikki hyväksyisivät sen ;)

Suomalaisemmaksi saaminen oli helppoa tuolta osin, kun vain poistettiin monikulttuurisuuden ihailu ja laitettiin sen sijaan suomalaisen kulttuuriperinnön ihailu. Nyt Ylen tehtävä palvelee suomalaisia paremmin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #97

Kerro ihmeessä, mikä tämän jälkeen muuttui?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #101

"Kerro ihmeessä, mikä tämän jälkeen muuttui?"

En ole vertaillut sitä, onko toiminta mennyt parempaan suuntaan.
Toivon, että on.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #110

"Ilman persuja olisi Yle yhä määrätietoisesti toisella tavalla vaikuttava mielipiteiden ohjaaja." Siis mikä tämän myötä muuttui? Itse et tunnu tietävän?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #111

"Siis mikä tämän myötä muuttui? "

Tehtävänanto on muuttunut. Eli jatkossa tehtävä on hiukan erilainen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #112

Mutta kuten kirjoitit, eroa et ilmeisesti näkyvästi toteutuksessa kuitenkaan ole havainnut?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala Vastaus kommenttiin #113

Vastahan se tuli voimaan. Pitäisikö sanoa, että olen havaitsevinani tulevassa ohjelmistossa pienen muutoksen isänmaallisuuteen päin?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #114

Mietitkö sinä sitä, mitä pitäisi sanoa? Etkö sanokaan sitä, mitä mieltä oikeasti olet?

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Tässä pieni näyte Suomen sisäisestä trollaamisesta tänään:

Keskustanuorten avaus raivostuttaa – ”törkeä väite, valheiden levittämistä”
https://www.verkkouutiset.fi/keskustanuorten-avaus...

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Olihan tuossa linkissä hauska kuvaus siitä, mikä on ääni keskustalle.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Tämä keskustanuorten avaus oli selkeä paniikkinappulan painaminen. Vaalit tulossa ja Keskustan kannatus mataa?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Et siis vieläkään ymmärrä.

Puoluepolitiikka ja valtiollinen vaikuttaminen vastakkain?

On varmasti ilo olla perussuomalainen, sinne on näemmä kerääntyneet kaikki, miten sen nyt kiltisti sanoisi, erittän hyvin asioita ymmärtävät ihmiset. :)

Uskomatonta vertailua, vähän sama kuin sanoisit, että Sipilä ja Ninistö lähettivät hakkereita iskemään Ruotsin vaalijärjestelmään.

Koeta edes, jos se siitä aukeaisi.

Ei voi perkele enempää rautalangasta vääntää, joten antaa olla.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

"Puoluepolitiikka ja valtiollinen vaikuttaminen vastakkain?"

Miten niin vastakkain? Rinnakkainhan ne kulkee.

"vähän sama kuin sanoisit, että Sipilä ja Ninistö lähettivät hakkereita iskemään Ruotsin vaalijärjestelmään."

Eihän tuossa ole mitään samaa.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

”Sipilä ja Niinistö lähettivät hakkereita iskemään Ruotsin vaalijärjestelmään.”

Nyt Petterin kannattaa huilata ja mennä hetkeksi lepäämään, television mielikuvitusta kiihoittavat myöhäisohjelmat eivät sovi kaikille.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala Vastaus kommenttiin #81

Ei näemmä, kun ette edes ymmärrä katsomaanne :)

Lukutaito on tärkeää, mutta jos ei ymmärrä lukemaansa, niin silloin tilanne on vielä huolestuttavampi.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Keskustanuoret ovat painaneet paniikkinappulaa, koska keskustan kannatus laskee ja vaalit ovat jo kulman takana.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Tuoreen Reutersin tutkimuksen mukaan vain portugalilaiset ovat suomalaisten edellä uutisten luotettavuusmittauksissa. Noin 62 % suomalaisista luottaa uutsoinnin oikeellisuuteen.

Tietenkin päivystävien persujen ja yksinäisen kommunistin mielestä tutkimus on lännen propagandaa ja tilattu valhe. Trollausta yhtä kaikki.

https://yle.fi/uutiset/3-10498601

Käyttäjän mattivtvirtanen kuva
Matti Virtanen

Pitää varmasti paikkansa.
Eli jopa yli puolet luottaa suomalaiseen mediaan.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

Joo, aika usein mietittyäni tuota nimien heittelyä, voisi median uuskielen mukaan nimittää Fact Mediaksi. Aina kun tulee huti, niin kehiin "kiitos faktoista" :D :D

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Olisi hyvä tietää mitä maita Reuters ei kelpuuttanut tutkimukseensa.

Uskoisin esimerkiksi pohjoiskorealaisten luottamuksen maan omaan mediaan olevan huippulukemissa.

Avoimessa kyselyssä prosenttiluku olisi tasan 100.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

"Noin 62 % suomalaisista luottaa uutsoinnin oikeellisuuteen."

Ja noin 38% ei...

Aika helv^tisti persuja ja kommunisteja Suomen niemellä...
Pitääkö olla huolissaan ?

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Ei pidä. Ne ovat harmittomia, vaikkakin äänekkäitä.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #84

Joo, ehkä enemmän pitäisi olla huolisaan siitä että Saksassa juutalaivastaisuus nostaa taas rumaa päätään, aivan kuin historiasta ei olisi opettu mitään. Toisaalta tällä hetkellä tuntuu siltä että täällä Suomessa tämä äälioikeiston "momentum" on jo tältä erää ohi. MV-julkaisu on lakkautettu, PVL on kielletty, persut hajonneet ja erilaiset sirpaleryhmät kiistelevät keskenään. Ei ole karsimaattista johtajaa joka nivoisi nämä yhteen. Toisaalta myös korkean koulutuksen maassa öyhöttämisestä ei ole syntynyt mitään massaliikettä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #151

Olet oikeassa siinä, että Saksan juutalaisvastaisuuden kasvusta on syytä olla oikeasti huolissaan. Muutama sukupolvi kulunut, ja kaikki on jälleen alkamassa.

Suomen koulutustaso on varmasti yksi perustekijä sille, etteivät vastaavat aatteet Suomessa saa massakannatusta, ainakaan vielä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Pääosin suomalaiseen mediaan voi hyvin luottaa, mutta pitää kuitenkin muistaa terve mediakritiikki.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Itse asiassa edes paljon parjatut iltalehdet eivät ole ihan niin huonoja kuin maineensa. Esimerkiksi Ilta-Sanomat on napannut palvelukseensa Suomen parhaan Venäjä-toimittajan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #150

Oikeassa olet. Onhan kysymyksessä usein kuitenkin lööppijulkisuudesta. Kansa lukee usein vain lööpin kuitenkin?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #160

Näinhän se tahtoo mennä, ja varsinkin lehtien nettiversioissa on ärsyttävän usein sellaisia klikkiotsikoita, jotka tähtäävät huomion herättämiseen vaikka sitten harhaan johtamisella. Esimerkiksi Helsingin sanomien paperiversiossa on yleensä ihan asialliset otsikot, mutta muuten täsmälleen samanlainen juttu on nettiversiossa otsikoitu kärkevämmin.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #161

Äskettäinen esimerkki HS 8.11.2018:

"Suomalaisia on kasvatettu ylenpalttiseen reippauteen, sanoo lastenpsykiatri Jari Sinkkonen – Sillä on hintansa, ja nyt se heijastuu parisuhteisiimme ja omien lastemme käytökseen", otsikoi Helsingin Sanomat paperiversion jutun jossa oli haastateltu psykiatri Jari Sinkkosta.

Nettiversiossa oli täsmälleen sama juttu otsikolla "Valkoista heteromiestä hutkitaan nyt kuin viimeistä päivää, sanoo lastenpsykiatri Jari Sinkkonen".

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Venäjällä media on vapaampi ja monipuolisempi kuin Suomessa, kaikilla mittareilla mitattua. Yksityisen pääoman omistama media on ollut vaikuttavampi kuin valtiollinen omistus.

Venäjän mediasta ja sen vapaudesta kertoo paljon, että sen mainostulot olivat viime vuonna noin 6 miljardia euroa.

Esimerkiksi Bonnierin aikaisemmin omistama yksityinen Fontanka.ru, joka kuuluu ehdottomasti valtamediaan, on vaikuttaja ja louhii merkittävät tulot mainonnasta ja länsimielisyydestä.

Fontankan päätoimittaja Aleksandr Gortshkov: "Eräänlainen vedenjakaja olivat presidentinvaalit vuonna 1996, jolloin Boris Jeltsin valittiin toiselle kaudelle, vaikka kilpaileva ehdokas, kommunistien Gennadi Zjuganov oli gallupeissa suositumpi. Valtamedia ja oligarkit järjestivät massiivisen kampanjan, jonka seurauksena Jeltsin valittiin uudelleen."

Venäläisten kapitalistien lisäksi Yhdysvallat ja EU rahoittivat Jeltsinin kampanjaa miljardilla dollarilla. Onneksi tuohon aikaan ei ole enää paluuta.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Putinin kaudella koko televisiotoiminta on käytännössä siirtynyt Putinin valtaan.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Venäjän valtiolla on omistusta televisiotoiminnassa. Näinhän on Suomessakin. Presidentti Putin ei omista ja ole vallassa Venäjän televisiotoiminnassa, kuten ei presidentti Niinistökään Suomessa.

Venäjän valtion televisio- ja radiokanavien rinnalla on kymmeniä yksityiskanavia, myös läntisessä omistuksessa. Päivittäin ilmestyy noin 450 sanomalehteä ja satoja niiden nettiversioita.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #102

Venäjän valtio on ottanut haltuunsa useita TV-kanavia ja lopettanut useiden muiden toiminnan kiellettyinä. Selityksesi ovat lähinnä lapsellisia.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen Vastaus kommenttiin #103

Minua kiinnostaa kovasti tietää ne televisiokanavat, jotka Venäjän valtio "on ottanut haltuunsa" ja joiden toiminta on kielletty. Nimiä, kiitos.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #105

Voit vapaasti itse selvittää! Omat kommenttisi ovat aina vain pelkkiä väitteitä ilman ensimmäistäkään perustelua.

Tässä sinulle pohjaksi tutkimuksesi.
https://politiikasta.fi/hallinto-ja-itsesensuuri-v...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #105

Miksi Venäjällä on enää vain yksi riippumaton TV-kanava?

Rise and fall of Dozhd, Russia’s only independent TV channel

https://www.thenational.ae/arts-culture/rise-and-f...

Dozhd TV Sued for Slander Over Film on Putin’s Inner Circle

https://themoscowtimes.com/news/dozhd-tv-sued-for-...

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen Vastaus kommenttiin #109

Kysymyksesi on porvaripropagandaa.

Miksi Suomessa ei ole yhtään riippumatonta televisiokanavaa?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #117

Seijan vastaus liittyy sentään blogin aiheeseen, mutta sinun vastauksesi oman aghendasi mukaista propagandaa, joka ei liity mitenkään tämän blogin aiheeseen.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #117

Onhan meillä Ylen kanavat, MTV3 ja Nelonen. RT taas on samanlainen propagandatorvi kuin MV, vain isommalla rahalla tehty.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Venjä, Venäjä ja Venäjä, enää isä Stalin puuttuu.

Suomessa onneksi kukaan tervejärkinen ei näihin trollien lausahduksiin usko, ne herättävät huvitusta ja naurua.

Tottakai promille on kommunisteja ja sitten tietysti persut, jotka vuoroin rakastavat Trumppia ja vuoroin Putinia.

Onneksi persutkin on harmittomia jäkättäjiä, ei niistä vaaraa ole, kuten ei muutamasta kommunististakaan :)

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Tottakai pyhän Venäjän uudet apostolit rakastavat Trumppia, venäläiset trollithan siitä presidentin tekivät. Trump on Kremlin hyödyllinen idiootti.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

"Venäjällä media on vapaampi ja monipuolisempi kuin Suomessa, kaikilla mittareilla mitattua."

Niinkö, kerropa vastaava esimerkki tästäkin:

Russia's Putin signs 'foreign agents' media law

https://www.reuters.com/article/us-russia-usa-medi...

Edit:

EU condemns Russian ‘foreign agent’ media law as ‘threat’

https://www.euractiv.com/section/global-europe/new...

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Lintuselle vapaus merkitsee jotakin muuta kuin muille!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #96

Näköjään, tämän kaltaiset uutiset voi sujuvasti sivuuttaa

Putin dissolves state news agency, tightens grip on Russia media

President Vladimir Putin tightened his control over Russia’s media on Monday by dissolving the main state news agency and replacing it with an organization that is to promote Moscow’s image abroad.

https://www.reuters.com/article/us-russia-media-id...

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Venäjällä on kymmenet toimittajat saaneet vapautuksen hengestään.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Jotkut jopa Venäjän rajojen ulkopuolellakin.

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Osataan sitä lännessäkin. Vuoden aikana on EU-maissa murhattu toimittajia Bulgariassa, Maltassa, Slovakiassa, Tanskassa, jne. Ja sitten Turkissa, joka on Nato-maa ja odottaa EU:n porstuassa sisällepääsyä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #104

Jostain syystä vastauksesi ovat lähes aina, että kyllä muuallakin. Tekeekö tämä Venäjän toiminnan hyväksyttäväksi? Itse asiaan et sitten vastaa ollenkaan?

Käyttäjän RaunoLintunen kuva
Rauno Lintunen

Olen Pekka Lukkalan blogikirjoituksen kommenteissa kertonut faktaa Venäjän mediasta, sen omistuksista ja toiminnassa. Olen verrannut sitä myös Suomen mediaan, joka on poikkeuksellisen keskittynyt porvarillisen ideologian levittäjä ja nykyisen porvarihallituksen päätösten kannattaja.

Olen tämänkin kommentoinnin aikana joutunut surukseni toteamaan, että on ihmisiä, joille mikään tosiasia ei riitä. Se kertoo, että porvarimedian propaganda ja trollaus on onnistunut ja voi yhtä hyvin kuin 1930-luvulla.

En suostu silti uskomaan, että ihmisten enemmistö olisi valmis sanavapauden rajoittamiseen ja kannattamaan naapurisotaa, joka olisi oikeasti joukkoitsemurha.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Erehdyt! Venäjällä ei ole sananvapautta eikä myöskään kovin vapaata mediaa. Päinvastoin Suomessa vallitsee sananvapaus ja kuka tahansa saa saa perustaa esim. sanomalehden. Tämän olisin luullut sinun päätoimittajana tietävän.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Venäjällähän oli hetken aikaa vapaa media, 1990-luvulla. Silloin moni meistä - minä myös, täytyy myöntää - kuvittelin että Venäjästä kehittyy demokraattinen oikeusvaltio. Sitten tuli Putin valtaan ja pikkuhiljaa on kaiken toivon saanut heittää.

Tanskalaiset onnistuivat tekemään erittän laadukkaan ja paljon uuttakin tietoa antavan dokumentin. Suomalaisena olen tietysti ylpeä siitä, että myös meidän tähtitoimittajamme Jessikka Aro oli pääsyt mukaan. Siis tämä sama Jessikka, jota kohudosentti Bäckman ja muut pyhän Venäjän uudet apostolit innolla mustamaalasivat. Kaikkein hauskinta ja karmeinta oli se, että valeuutisia julkaissut suomalainen valemedia MV-sivusto, jonka päätyhjäntoimitajasta hänen faninsa yrittivät leipoa jonkinlaista sananvapauden marttyyria, onnistui heittämään tuon marttyyrin viitan ja kruunun juuri Aron harteille. Itse he saivat vain sakkoja. Onneksi Suomi on oikeusvaltio ja aito demokratia, jossa on vapaa ja laadukas, vastuullinen joukkoviestintä.

Käyttäjän hemmokoskiniemi kuva
Hemmo Koskiniemi

On hyvää trollausta ja pahaa trollausta. "Minä" tietenkin edustan hyvää koska ajatteln omilla aivoillani enkä jaa linkkejä.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

Tässä se Dunning-Kruger vaikutus jyllää Hemmon kohdalla jälleen.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Suoraan NL:n opin mukaan. NL:n väkivalta on hyvää sosialistista väkivaltaa ja on pahaa lännen "impperialistista" väkivaltaa. Hemmo toteuttaa tätä soveltaen.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

Hemmo on eläköityneen tuottaja Taina Westin hengenheimolaisia. Menneinä vuosina 2000-luvulla oli dokumentaarinen juttu Ylen TV:ssä taistolaisuden vuosikymmenestä, 1970-luvusta. Taina muisteli sitä kuinka taistolaista ideologiaa puolustettaessa valehteleminen hyvän asian puolesta oli OK. Hän oli siis Hemmon kategorisoinnin mukaan hyvä trolli kuten Hemmo.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #138

Venäjän asia on siis aina hyvä asia, koska aina kun joku Kremlissä avaa suunsa, se valehtelee.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #139

Vähän rajaa. Ei varmaan aivan joka kerta?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #141

Niin, onhan siellä näitä valheenpaljastajiakin, ei niitä kaikkia ole saatu tapettua ainakaan vielä.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #139

Kreml on heittäytynyt ahneeksi ja ahneella on se tunnettu loppu. Kremlin kannattaisi ujuttaa todenperäistä viestiä propagandan sekaan. Propaganda on kulttuurierojen takia hankalaa. Perivenäläinen trolli saattaa tietyissä yksityiskohdissa tehdä pahoja virheitä ja jää heti kiinni. Suomalaisia trolleja taas vaivaa kykyjen suuri vaihtelu. Tuossa kommenttiketjussa ylempänä yksi ilmoitti olevansa hyvä trolli. Hänen kykynsä ovat sitä luokkaa, että hän ajaisi Kremlin asiaa parhaiten olemalla hiljaa.

Loppukevennys: Neuvostoliittolainen Rudolf Sykiäinen oli sodan aikana propagandahommissa. Hän sittemmin jatkoi uraansa, aika moni suomalainen sai tutustua Sykiäiseen jatkosodan jälkeen. Sykiäinen kertoi, että he jatkosodassa keksivät pilkkalaulun, jota sitten soittivat gramofoonilla suomalaisten asemiin taistelumoraalin murtamiseksi. Renkutuksessa oli säe "Mannerheimi vankka kävelee kuin ankka". Stalinin palvelijoina Sykiäinen kumppaneineen ajattelivat, että Mannerheimin pilkkaaminen olisi jotenkin kamalaa jne. Sykiäisen yllätykseksi suomalaisten asemista alkoi tämän tästä kuulua hoilotusta:"Mannerheimi vankka kävelee kuin ankka" Suomalaiset rintamajermut siellä aikansa kuluksi löivät korttia ja hoilottivat. Stalinin palvelijat eivät olleet alkuunkaan ymmärtäneet suomalaisen jermun sielunelämää.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #138

Juuri niin! Samaahan noudattaa vieläkin Li Andersson. Äärioikeiston väkivaltaiset mielenosoitukset ovat pahaa väkivaltaa! Mutta vasemmistolaisten anarkistien vastaavat hyväksyttävämpiä?

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #140

Nämä ääripäät ovat aina oikeuttamassa oman agendansa mukaista hölmöilyä. Maltti on valttia. Muistan hyvin kun kiistelimme koulussa ydinvapaasta pohjolasta. Kommunistien mukaan Murmanskin ydinaseet olivat ihan OK. Ne kuulemma olivat hyvällä asialla.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #143

Kylmän sodan aikana tämä tuli erittäin hyvin esiin Berliinissä, jos vaivautui vierailemaan muurin molemmin puolin. DDR:ssä oli kaksi totuutta. Virallinen "totuus" ja kansan totuus.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #144

Pahinta tuossa kahdessa totuudessa oli se, että neuvostokansalainen oli oppinut uskomaan niihin samanaikaisesti. Lainaan Masha Gesseniä: "Miten piti tietää ja olla tietämättä, olla selvillä asian todellisesta tilasta ja ladella huolellisesti sepitettyjä valheita, olla yhtäaikaa kahdella eri kannalla, tietää että ne poissulkevat toisensa ja ja uskoa silti kumpaiseenkin, käyttää logiikkaa logiikkaa vastaan, kieltää moraali ja vaatia sitä silti, uskoa demokratia mahdottomaksi ja pitää puoluetta demokratian suojelijana; unohtaa kaikki mikä on tarvis unohtaa, sitten palauttaa se tarvittaessa mieleen ja taas unohtaa se heti: ja mikä tärkeintä, soveltaa samaa menetelmää itseensä. Se oli hienouden huippu: lietsoa tietoisesti tietämättömyyttä ja sitten taas tekeytyä vasta toteutetusta itsehypnoosista tietämättömäksi. Jo "kaksoisajattelu"- sanan ymmärtämiseksi oli pakko turvautua kaksoisajatteluun."
Masha Gessen: "Venäjä vailla tulevaisuutta - Yksinvaltiuden paluu" s. 72-73

Tämän vuoksi propaganda toimii Venäjällä niin tehokkaasti tänäkin päivänä. Meillä Suomessa on henkilöitä, jotka toimivat samalla logiikalla ja siksi he niin kerkeästi ajavat Kremlin propagandaa ajatellen omilla "aivoillaan".

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #146

Suuri osa näistä Suomen kotikutoisista trolleista muistelevat kaiholla Kekkosen kautta, nuoruutta sekä siihen liittyvää taistolaisideologiaa.

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén Vastaus kommenttiin #140

Olikohan se viime vuosikymmen puolta kun itsenäisyyspäivänä roskasakki mellakoi ja rikkoi paikkoja. Nämä järjen jättiläiset ottivat asiakseen rikkoa hampurilaisbaarin ikkunat protestiksi pätkätöille. Eräs iltapäivälehden kolumnisti ihmetteli miksi tämän porukan kulkue ei mennessään rikkonut työministeriön ikkunoita ohi mennessään. Tuona aikana valtio oli se suurin pätkätöiden teettäjä. Ei heillä kai ideologia antanut myöden rähjätä peruspäivärahan maksajalleen vaan pistettiin yritys maksamaan heidän pyhän vihansa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #140

Minua on ruvennut kiusaamaan tämä usein esiin putkahtava väite että Li Andersson olisi joskus jossain sanonut että vasemmiston väkivalta on "parempaa väkivaltaa". Koskaan en ole nähnyt lähdettä ja olen ruvennut epäilemään että se on vain pahantahtoinen juoru, vähän niin kuin ne "mamujen paremmat lastenrattaat".

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #154

Okei, eli Andersson oli sitä mieltä että on eri asia vahngoittaa omaisuutta kuin ihmisiä. Ja niinhän se onkin. Häntä on siis vääristelty, mitä vähän epäilinkin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Sanatarkasti Li Andersson totesi, että vasemmistolainen väkivalta on erilaista, erityyppistä. Se ei kohdistu ihmisryhmiin, se kohdistuu valtiokoneistoa vastaan.

https://www.youtube.com/watch?v=cqnB4Q0hOWs

Siis ainakin vasemmistolainen väkivalta tuntuu Andessonin mielestä olevan hyväksyttävämpää?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Ei vaan omaisuuden vahingoittaminen on pienempi paha kuin ihmisten vahingoitttaminen. Niin kuin onkin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Niinpä! Mutta myös omaisuuteen kohdistuva väkivalta satuttaa niitä yleensä yksityishenkilöitä, joiden omaisuudesta on kyse. Mutta ilmeisesti se on Li Anderssonille yhdentekevää koska vasemmistolainen väkivalta on erilaista?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #159

Älä nyt viitsi mennä mukaan tuohon samaan vääristelyyn. Tiedät hyvin mitä Andersson tarkoitti.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #162

Vasemmistolainen väkivalta ei ole mitenkään eritykistä!. Oli aate mikä hyvänsä se ei tee sitä vkivaltaa yhtään sen hyväksyttävämmäksi. Andersson puolustaa vasemmistolaisten väkivaltaa erilaisena!

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #164

Ei puolusta. Jos kuuntelit mitä se oikeasti sanoi tuossa klipissä niin se sanoi että kaikki väkivalta on yhtä tuomittavaa. Joku toinen siinä toi esiin sen että sen norjalaisen terroristin isku joka tappoi kymmeniä tuhansia nuoria on paljon pahempi juttu kuin autojen polttaminen. Ja onhan se, siitä kai kaikki ovat yhtä mieltä.

Iso-Britannia ja Yhdysvallat ovat sillä tavalla ongelmallisia yhteiskuntia, että niissä ei ole sellaista säätykiertoa kuin meillä Suomessa, siellä sosiaaliluokatt ovat periytyviä ja niiden rajat lähes ylittämättömiä. Amerikkalainen unelma voi olla todellisuutta Europpassa, mutta ei Yhdysvalloissa. Eikä kaikissa Euroopan maissakaan, Britannian luokkayhteiskunta on vanhaa perua ja brexit oli onnettomuus joka taisi sementoida sen pysyväksi olotilaksi. Amerikassa mustilla on mahdollisuus sosiaaliseen nousuun vain urheilun tai populaarimusiikin kautta, eikä Englannissakaan työväenluokkaan syntynyt rikastu ellei satu olemaan John Lennon tai David Bowie.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #174

Li Andersson totesi kaiken väkivallan olevan tuomittavaa, mutta....

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää Vastaus kommenttiin #179

... mutta se ei sanonut että vasemmiston väkivalta on parempaa väkivaltaa, vaikka internetin mölymystökuoro sitä toistelee.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #188

Mutta hänen piti kuitenkin todeta, että vasemmistolainen väkivalta on "erilaista ja erityistä".

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Ilmeisesti halusit loppukevennyksen?

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi
Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #197
Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Joo, tuo oli hyvä juttu. Paananen on ehkä paras Venäjästä kirjoittava toimittaja maassamme. Hän osaa venäjää hyvin, mutta hänen ei silti tarvitse kuorruttaa juttujaan venäjänkielisillä sitaateilla jotka hän jättää kääntämättä. Toisin on meidän oman kullannuppumme laita, joka ilmeisesti suutahti kun hänet paljastettiin valeuutisten levittäjäksi. Vai miten on tulkittava se, että kun hän vihdoin riisui tonttulakkinsa, menivät kasvotkin?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset