plukkala

Autoteollisuus ja kova brexit

Kansainvälinen autoteollisuus työllistää alihankintoineen noin 850000 työntekijää Britanniassa. Jo toistaiseksi brexitin aiheuttama epävarmuus on jäädyttänyt Toyotan ja Nissanin  investointeja Britanniaan. Myös Opelia ja Vauxhalia valmistava PSA on uhannut tehtaidensa sulkemisella, jos sopimukseton brexit toteutuu.

Viimeisimpänä autovalmistajien osalta arvostelijoiden joukkoon on liittynyt BMW:n pääjohtaja Harad Krüger. BMW valmistaa Oxfordissa Minejä ja tehdas työllistää suoraan 4500 työntekijää. Krüger toteaa että tuotanto Oxfordissa muuttuu kannattamattomaksi kovan brexitin olosuhteissa. Hän kehottaa pääministeri Johsonia kuuntelemaan taloutta ja ihmisiä. Krüger kertoo olevansa myös itse valmis viemään viestin asiasta Johnsonille.

Kova brexit painaa myös punnan kurssia ja on johtamassa Britannian talouden kaaokseen. Kova brexit lisää myös myös paineita  itsenäisyyshankkeisiin Skotlannissa ja Pohjois-Irlannissa.

Kovin sekaisin on Cameronin brexit-kansanäänestys saattanut Britannian politiikan ja maan talouden tilan. Brexit on huono ratkaisu sekä Britannialle että Euroopan unionille. Kovemmin se kuitenkin satuttaa Britanniaa itseään.

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (34 kommenttia)

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Lopullisen eron tulisi tapahtua 31.10. sopimuksen kanssa tai ilman. Lisäaikaa Johnsonin mukaan ei tule.

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

Niin, kyllä Saksa ja heidän satraappinsa tietävät, että autovienti EUsta (lähinnä Saksasta) Iso-Britanniaan on suurempi kuin englantilaisten autojen tuonti EU:iin.

Eli varman joustoa löytyy molemmin puolin, mutta ensin pitää uhota - tottakai.

Henry

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Kovassa Brexitissä brittien omien ekonomistien mukaan bruttokansantuotteeseen tulee aikamoinen lasku useammaksi vuodeksi. Se tarkoittaa myös merkittävää ostovoiman heikennystä. Autot on yksi kohde, jossa ostopäätöksiä tultaisiin siirtämään ja kysyntä voisi puolittua. Punnan arvioidaan heikkenevän nykyisestä jopa 10 % dollaria vastaan. Lisää vettä niskaan tuotitavaralle. Suomelle UK on ollut mieluinen kauppakumppani, koska kauppa on ollut reilusti ylijäämäistä. Kovassa Brexitissä viennin arvioidaan notkahtavan hyvinkin yli 10 prosenttia.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Punnan arvon laskuhan tuo vain lisäarvoa Ison-Britannian brexitille.

Brittiläiset tuotteet menevät 10% alennuksella kuin kuumille kiville.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #30

Britannia ei ole omavarainen. Suuri osa sen tarvitsemista tuotteista , jopa ruoasta, on tuontia. Punnan arvon alenemisen jokainen britti havaitsee omassa kukkarossaan, osin on jo havainnutkin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Johnson on uhonnut jo yli kolme vuotta. Eikä muutosta ole näkyvissä. Päinvastoin.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Kuten allaolevasta linkistä voi lukea, Johnson on vaikean paikan edessä sopimuksettoman Brexitin kanssa. Onhan tämä prosessi ollut surkuhupaista seurattavaa. Irlannin rajaan liittyvä strategia on edelleen hakusessa. Johnson on kovin epäsuosittu Skotlannissa. Itsenäisyyshaaveet Skotlannissa ovat noususuunnassa. Esillä on ollut näkemyksiä, että Johnson jäisi nykyisen kaltaisen UK:n viimeiseksi pääministeriksi.

https://www.bbc.com/news/uk-politics-49225906

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson

Epäsuosittu on lievä ilmaisu. Hänet inhotaan siellä. Skotit ovat useimmiten kannattaneet labour puoluetta vaaleissa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Britanniassa polittikot eivät näytä kuuntevan äänestäjiä?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #15

Eikö? Kaksi kansanäänestystä. Ensin Artikla 50 voitti ja sitä lähdettiin ajamaan. Skotit saivat äänestää itsenäisyydestään. Se hävisi, eikä Skotlanti itsenäistynyt.

Minusta tuo on aivan selkeästi äänestäjien huomioimista ja kuuntelemista.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #17

Briteille on kansanäänestyksen jälkeen avautunut se petos, jolla brexit-äänet saatiin. Lisäksi heille on avautunut se todellisuus, mitä brexit heille kansalaisina tarkoittaa.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #18

En äkkiseltään löytänyt ainakaan viime kuukaudelta kunnon gallup-lukuja tuon suhteen. Lähinnä sen että vastakkainasettelusta tullut entistä kovempaa. Käsittääkseni brexitin kannattajia on reilusti enemmän kuin Lukkalan tuosta kommentista voisi päätellä. Ei voi siis kai yleisesti sanoa että briteille olisi avautunut joku petos tai toinen todellisuus.... Varmasti moni on puolesta riippumatta vaihtanut toki kantaansa.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #20

Kansalaisille brexit-riitely puolueiden kesken ja niiden sisällä on näyttäytynyt lähinnä farssilta.

Faragen ja muiden brexit-potitiikkojen väärät lupaukset ennen kansanäänestystä olivat selkeä petos. Punnan arvo on laskenut yli kymmenen prosenttia ja kova brexit vie punnan arvosta oletettavasti toisen mokoman. Brexitin vaikutukset näkyvät jo monin osin kansalaisten elämässä.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #25

En lähde mihinkään pidempään keskusteluun tästä nyt. Kun puhut yleisesti "briteistä" ja "kansalaisista" niin luot kuvan että jotenkin maagisesti suurin osa olisi nähnyt jonkun valon ja katuvat aikaisempia kantojaan syvästi.
Kun taas aidosti (voin olla väärässäkin, koska uusia tilastoja en pikaisesti etsimällä löytänyt) britit voisivat uudestaan äänestää brexitistä eikä tulosta suurella varmuudella voisi ennustaa.. eli voisi mennä tuloksen osalta ihan samoin kuin viimeksikin. Brexitin kannattajia ja vastustajia tuntuu riittävän ja vain se keskellä olevat ( en osaa sanoa ihmiset) ovat vähentyneet.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #28

On kannattajia ja vastustajia. Ainakin Skotlannissa ja Pohjois-Irlannissa brexitin vastustajilla on selkeä enemmistä. Johnsonin vieraillessa pääministerinä Walesissa joku päivä sitten ei vasstaanotto ollut sielläkään uutisen mukaan kovin lämmin.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #29

Niin. Tiedän nuo. Se ei silti tarkoita että jossain uudessa brexit-äänestyksessä tilanne välttämättä muuttuisi. Ehkäpä muuttuisi, ehkäpä ei. Mielestäni loit vain vähän hassua/puolueellista kuvaa brittien keskimääräisestä ajattelusta tuon kysymyksen suhteen. Oh, well... it happens.. paremmillekin ihmisille kuin kumpikaan meistä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #32

Näemme lähitulevaisuudessa, mihin brexit-sekoilussa päädytään. Aikaa Johnsonin takarajaan on enää vajaa kolme kuukautta.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #18
Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #18

Pekka,

Wolfgang Münchau kirjoitti Financial Timesissa, että Saksassa tapahtuu nyt samaa kuin mitä briteissä 90-luvun alussa. Brittien tie johti hänen mielestään brexitiin.

Saksan mediassa muistutetaan tämän tästä siitä, miten EKP "ulosmittaa" saksalaissäästäjien omaisuuden, rankaisee heitä alhaisilla koroilla ja laittaa heidät maksamaan EKP:n elvytyskierrokset.

Se tuntuu aiheuttavan samanlaista angstia kuin Margaret Thatcher viestitti aikanaan (olihan UK lentänyt Suomen lailla pihalle euron ekasta kokeilusta, eikä Saksa halunnut auttaa vaikeuksissa olevia maita millään muotoa.) Silloin muistutettiin siitä, miten mepit vetävät lonkkaa kalliilla palkalla sukkuloidessaan Strasbourgin ja Brysseli väliä jne.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren Vastaus kommenttiin #22

Saksassa on nykyään toimiva perustuslaki.Weimar nääs opetti jotain.Brittien katastrofi ei tulisi toistumaan.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #22

Jokainen varmasti löytää brexit-asiantuntijoiden joukosta itselleen sopivan.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

No no...

Autoteollisuus työllistää Britanniassa suoraan n. 180.000 työntekijää, ei 850.000 .

Käyttäjän henry kuva
Henry Björklid

;) Sä unohdit EUn pelkokertoimen.

Oikeesti: Välilliset vaikutukset ovat toki suuret, mutta ei ne tehtaat lopeta/siirry kokonaan toisiin maihin, jos edes siirtyvät, koska olisi aika hankalaa myydä briteille englantilaisia tuontiautoja, joiden hinnat olisi ties missä.

Henry

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Jo toistaiseksi autoteollisuuden investoinnit ovat enää murusia vuosittain entisestä. Millä autoilla britit mielestäsi sitten ajaisivat brexitin jälkeen?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Mitä uskot käyvän kovan brexitin oloissa brittien autoteollisuudesta riippuvalle alihankintateollisuudelle?

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Sinun kannattaisi lukea avaukset ennen kommenttejasi.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Allaolevassa linkissä on tietoa monen muun asian lisäksi myös alan työllisyysvaikutuksista. Kokonaisuudessaan näyttäisi "Automotive" kerrannaisvaikutuksineen vaikuttavan 850 000 ihmisen leivänsaantiin. Suoraan tehtaat työllistävät tuon 180 000 hlöä. Samanoloiset lainalaisuudet koskevat toki muitakin teollisuuden aloja, kuten Suomessa vaikkapa sellutehdasta. Kerrannaisvaikutukset työpaikkoihin ovat moninkertaiset verrattuna tarvittavaan ihmismäärrään tehtaan seinien sisällä.

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/industry-ne...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Tuossa 850.000 on mukana autojen vähittäiskauppa, huolto, korjaamot, katsastus, pesulat, jne jne. , jotka eivät kyllä ole mitään autoteollisuuden kerrannaisvaikutuksia millään järjen juoksulla.

En ole brexitistä mieltä puolesta tai vastaan, mutta joku roti se asiallisessa totuuden noudattamisessakin pitää olla.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #13

Taloussanomat kirjoituksessaan kertoi kysymyksessä olevan autoteollisuuden työpaikat. Lue myös Turusen kommentit.

Ja nämä työpaikat ovat ainoastaan yhden teollisuusalan työpaikkoja.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Kovin ollaan huolissaan brittien autoteollisuudesta, vaikka ihan euroalueella on eräällä maalla aivan poskettomia ongelmia alan kanssa.

Siinä maassa autoteollisuus (alihankintaketjuineen) koostaa vain 5 prosenttia kyseisen maan bruttokansantuotteesta.

Mitä brittien EU-erohaluihin tulee niin sylttytehdas löytyy Wir schaffen das -lausahduksen takaa. Jos tuolloin olisi kannettu yhtä suurta huolta brittiteollisuudesta niin ehkäpä viesti olisi ollut alun alkaen jotain aivan muuta.

Nyt on hieman myöhäistä. EU ensin pelasi usean vaihtoehdon taktiikkaa. Vaihtoehtoihin lukeutui uusi kansanäänestys, kohtuuton (brittien suvereeniteettia räikeästi loukkaava) neuvottelusopimus (joka kolmasti kiellettiin - myös Bremain-leiristä!), Artikla 50 peruminen ja sitten se sopimukseton ero.

Noin monen vaihtoehdon kanssa on vaikeaa saada yli 50 pinnan tulosta. Kahdella vaihtoehdolla se sitten jo onnistuukin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Sinulla on toki oikeus näkemykseesi.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

EU:n ei olisi kannattanut antaa turhia toiveita muista vaihtoehdoista. Valinta olisi ollut joko sopimukseton ero tai neuvoteltu erosopimus.

Sillä strategialla sopimukseton ero olisi mitä ilmeisimmin vältetty. Ei välttämättä, mutta ainakin sille olisi saatu edes mahdollisuus.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala Vastaus kommenttiin #23

Faragenn ja muiden brexit-politiikkojen olisi kannattanut puhua totta ennen kansanäänestystä.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Juuri ennen brexit-kansanäänestystä 22.06.2016 yhdellä eurolla sai 0,77 puntaa. Nyt tänään puolestaan jo 0,92. Eli punnan arvo on laskenut huimasti kansanäänestyksen jälkeen.
https://www.kauppalehti.fi/porssi/valuutat/EURGBP

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset